Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach


Słowo „test” warto odczarować. Przede wszystkim nie musi mieć postaci kwestionariusza z jednokrotnym lub wielokrotnym wyborem. Test może mieć różne formy: quizu, krzyżówki; listy pytań egzaminacyjnych

W poprzednim odcinku przedstawiłem, jak wielką pozytywną rolę w edukacji może odgrywać praca nad błędami popełnianymi przez uczniów i uczennice („Nauka na błędach”, GN nr 38 z 18 września br. Ten odcinek poświęcony jest sprawdzianom. Tak nielubianym przez uczniów i uczennice. Na szkoleniach dla nauczycielek i nauczycieli są przedstawiane nierzadko jako demotywujące dzieci do uczenia się i wywołujące lęki. Najgorsza postać sprawdzianu – testy. Przez jednych chwalone jako próba obiektywizacji i uczynienia porównywalnymi ocen różnych uczniów i uczennic. Przez innych krytykowane jako uczące schematyzmu w myśleniu i niesprawdzające w istocie prawdziwych kompetencji dzieci.

Co jest mitem, a co faktem? Jak wykorzystywać sprawdziany (także testy), by były użyteczne w edukacji?



(…)

 

Tomasz Garstka

Psycholog

 

Cały tekst – Gn nr 40 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 40/2019: