Słowo „test” warto odczarować. Przede wszystkim nie musi mieć postaci kwestionariusza z jednokrotnym lub wielokrotnym wyborem. Test może mieć różne formy: quizu, krzyżówki; listy pytań egzaminacyjnych
W poprzednim odcinku przedstawiłem, jak wielką pozytywną rolę w edukacji może odgrywać praca nad błędami popełnianymi przez uczniów i uczennice („Nauka na błędach”, GN nr 38 z 18 września br. Ten odcinek poświęcony jest sprawdzianom. Tak nielubianym przez uczniów i uczennice. Na szkoleniach dla nauczycielek i nauczycieli są przedstawiane nierzadko jako demotywujące dzieci do uczenia się i wywołujące lęki. Najgorsza postać sprawdzianu – testy. Przez jednych chwalone jako próba obiektywizacji i uczynienia porównywalnymi ocen różnych uczniów i uczennic. Przez innych krytykowane jako uczące schematyzmu w myśleniu i niesprawdzające w istocie prawdziwych kompetencji dzieci.
Co jest mitem, a co faktem? Jak wykorzystywać sprawdziany (także testy), by były użyteczne w edukacji?
(…)
Tomasz Garstka
Psycholog
Cały tekst – Gn nr 40 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2019:
- Pełnym głosem: Mamy głos! Wybieramy!
 - Felieton. Pozamiatane
 - ZNP: Nauczyciel będzie zarabiał mniej, niż wyniesie płaca minimalna
 - Komisarz Tibor Navracsics dla Głosu:
 - Komisja Europejska wytknęła Polsce niskie zarobki w oświacie
 - Ankieta ZNP. Co po strajku?
 - OPZZ pójdzie dotychczasową drogą. To, co robimy, przynosi efekty
 - W wyborczą niedzielę nauczyciele ocenią polityków – za pomocą kartki i długopisu
 - Znamy się na edukacji – mówią członkowie ZNP i ludzie oświaty kandydujący do Sejmu
 - Co partie mówią o szkole? Przeglądamy programy komitetów wyborczych przed 13 października br.
 - „Podwójny rocznik” to wyzwanie dla wychowawców klas. Jak zintegrować uczniów?
 - Czy mamy czekać, aż system się zawali i wtedy ktoś „u góry” zrozumie, że tak dłużej być nie może?
 - Zajęcia z doradztwa powinny być ujęte w planie. Dziś zabieram lekcje wychowawcom
 - Festiwal Przemiany. Drukowane cukierki i domek dla biedronki
 - Wychodzić czy nie – oto jest pytanie. Czyli o strefie komfortu
 - Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
 - Pytania do eksperta. Zakres obowiązków nauczyciela
 - Bliżej prawa: Casus. Zmiany w umowie w trakcie zatrudnienia