Słowo „test” warto odczarować. Przede wszystkim nie musi mieć postaci kwestionariusza z jednokrotnym lub wielokrotnym wyborem. Test może mieć różne formy: quizu, krzyżówki; listy pytań egzaminacyjnych
W poprzednim odcinku przedstawiłem, jak wielką pozytywną rolę w edukacji może odgrywać praca nad błędami popełnianymi przez uczniów i uczennice („Nauka na błędach”, GN nr 38 z 18 września br. Ten odcinek poświęcony jest sprawdzianom. Tak nielubianym przez uczniów i uczennice. Na szkoleniach dla nauczycielek i nauczycieli są przedstawiane nierzadko jako demotywujące dzieci do uczenia się i wywołujące lęki. Najgorsza postać sprawdzianu – testy. Przez jednych chwalone jako próba obiektywizacji i uczynienia porównywalnymi ocen różnych uczniów i uczennic. Przez innych krytykowane jako uczące schematyzmu w myśleniu i niesprawdzające w istocie prawdziwych kompetencji dzieci.
Co jest mitem, a co faktem? Jak wykorzystywać sprawdziany (także testy), by były użyteczne w edukacji?
(…)
Tomasz Garstka
Psycholog
Cały tekst – Gn nr 40 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2019:
- Pełnym głosem: Mamy głos! Wybieramy!
- Felieton. Pozamiatane
- ZNP: Nauczyciel będzie zarabiał mniej, niż wyniesie płaca minimalna
- Komisarz Tibor Navracsics dla Głosu:
- Komisja Europejska wytknęła Polsce niskie zarobki w oświacie
- Ankieta ZNP. Co po strajku?
- OPZZ pójdzie dotychczasową drogą. To, co robimy, przynosi efekty
- W wyborczą niedzielę nauczyciele ocenią polityków – za pomocą kartki i długopisu
- Znamy się na edukacji – mówią członkowie ZNP i ludzie oświaty kandydujący do Sejmu
- Co partie mówią o szkole? Przeglądamy programy komitetów wyborczych przed 13 października br.
- „Podwójny rocznik” to wyzwanie dla wychowawców klas. Jak zintegrować uczniów?
- Czy mamy czekać, aż system się zawali i wtedy ktoś „u góry” zrozumie, że tak dłużej być nie może?
- Zajęcia z doradztwa powinny być ujęte w planie. Dziś zabieram lekcje wychowawcom
- Festiwal Przemiany. Drukowane cukierki i domek dla biedronki
- Wychodzić czy nie – oto jest pytanie. Czyli o strefie komfortu
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Pytania do eksperta. Zakres obowiązków nauczyciela
- Bliżej prawa: Casus. Zmiany w umowie w trakcie zatrudnienia