Od 1 września br. jestem dyrektorem szkoły. Zatrudniłem kilku nauczycieli. Chciałbym się dowiedzieć, czy zakres obowiązków tym nauczycielom powinienem przekazać na piśmie, czy też wystarczy ustnie. (W.L. Szczytno)
Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapoznanie podejmującego pracę pracownika, w tym nauczyciela, z zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz podstawowymi uprawnieniami. Obowiązek ten może być zrealizowany poprzez wręczenie pracownikowi zakresu jego obowiązków na piśmie bądź przekazanie tych obowiązków ustnie.
Przepisy prawa pracy nie ustalają bowiem wymogu, aby zakres obowiązków był sporządzany na piśmie. Wystarczy wskazanie w umowie o pracę rodzaju pracy oraz ustne pouczenie pracownika, jakie szczegółowe czynności ma wykonywać w ramach umówionej pracy. Zakres zadań wynikający z zajmowania określonego w umowie o pracę stanowiska może być konkretyzowany nie tylko przez przedstawienie pisemnego zakresu czynności, ale również w drodze poleceń pracodawcy, mieszczących się w granicach zakreślonych ustalonym w umowie rodzajem pracy (zajmowanym stanowiskiem). Należy jednak zaznaczyć, że sporządzenie pisemnego zakresu obowiązków jest dla pracodawcy korzystne, zwłaszcza gdy rodzaj pracy wskazany w umowie o pracę jest ogólny. Często dyrektorzy zakres obowiązków nauczyciela uzgadniają z radą pedagogiczną. Należy wyraźnie podkreślić, że rada pedagogiczna nie ma kompetencji do określania zakresu obowiązków pracownika. Jest to zadanie dyrektora placówki.
Należy podkreślić, że zakres obowiązków może stanowić zarówno załącznik do umowy o pracę, jak też być odrębnym dokumentem. W zależności od tego, czy będzie to załącznik, czy też odrębny dokument, będą różne sposoby zmiany określonych w tych dokumentach czynności. Jeśli wykaz czynności będzie integralną częścią umowy o pracę, wówczas każda jego zmiana będzie wiązała się z koniecznością zawarcia z pracownikiem porozumienia zmieniającego umowę o pracę, a w razie braku jego zgody na taką zmianę – wręczenia wypowiedzenia zmieniającego. Jeżeli natomiast zakres obowiązków będzie stanowił dokument odrębny od umowy o pracę, wówczas brak będzie przeszkód do samodzielnego wprowadzenia w nim zmian przez pracodawcę, z zachowaniem jednak podstawowej zasady zgodności zakresu czynności z umówionym rodzajem pracy. Trzeba jednak pamiętać, że zmiana zakresu obowiązków, wybiegająca poza umówiony rodzaj pracy, w każdym przypadku musi się wiązać z dokonaniem wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia lub z zawarciem z pracownikiem porozumienia zmieniającego.
Jeśli więc nauczyciel otrzymał informację o zakresie obowiązków w postaci dokumentu odrębnego od umowy czy aktu mianowania, to powierzenie mu innych rodzajowo zadań (stanowiska) wymaga porozumienia lub wypowiedzenia. Pojęcia „stanowisko” nie należy utożsamiać ze stanowiskiem nauczyciela posiadającego kwalifikacje związane ze szczegółowo określonym przedmiotem nauczania, gdyż przydział godzin nauczania poszczególnych przedmiotów, do których nauczania nauczyciel posiada kwalifikacje, należy do decyzji pracodawcy i kwalifikuje się do czynności organizujących pracę, stanowiących zwykłe polecenia pracodawcy, niedotyczące istotnych elementów treści stosunku pracy.
Podstawa prawna:
art. 6 Karty Nauczyciela i art. 94 Kodeksu pracy
Joanna Skrobisz
Więcej prawnych pytań i odpowiedzi – tylko w Głosie (nr 40, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40/2019:
- Pełnym głosem: Mamy głos! Wybieramy!
- Felieton. Pozamiatane
- ZNP: Nauczyciel będzie zarabiał mniej, niż wyniesie płaca minimalna
- Komisarz Tibor Navracsics dla Głosu:
- Komisja Europejska wytknęła Polsce niskie zarobki w oświacie
- Ankieta ZNP. Co po strajku?
- OPZZ pójdzie dotychczasową drogą. To, co robimy, przynosi efekty
- W wyborczą niedzielę nauczyciele ocenią polityków – za pomocą kartki i długopisu
- Znamy się na edukacji – mówią członkowie ZNP i ludzie oświaty kandydujący do Sejmu
- Co partie mówią o szkole? Przeglądamy programy komitetów wyborczych przed 13 października br.
- „Podwójny rocznik” to wyzwanie dla wychowawców klas. Jak zintegrować uczniów?
- Czy mamy czekać, aż system się zawali i wtedy ktoś „u góry” zrozumie, że tak dłużej być nie może?
- Zajęcia z doradztwa powinny być ujęte w planie. Dziś zabieram lekcje wychowawcom
- Festiwal Przemiany. Drukowane cukierki i domek dla biedronki
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Wychodzić czy nie – oto jest pytanie. Czyli o strefie komfortu
- Awans zawodowy. Procedura awansowa po zmianach od 1 września br.
- Bliżej prawa: Casus. Zmiany w umowie w trakcie zatrudnienia