Sejm w ekspresowym tempie oddał szkoły rządowi


Niestety, 14 głosów zabrakło do odrzucenia nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe zwanej lex Czarnek. Już niedługo szkoły trafią pod but kuratorów, a dyrektorom groziło będzie odwołanie z funkcji w każdej chwili

Jeśli przegłosowana w Sejmie nowelizacja wejdzie w życie, to kuratorzy będą decydować także o tym, jakie zajęcia dodatkowe dla dzieci wolno organizować w szkole. Natomiast w ZUS powstanie największa baza danych o nauczycielach z informacjami wrażliwymi na temat ich zdrowia.

Większość sejmowa zlekceważyła protesty ponad 100 organizacji pozarządowych skupionych w inicjatywie Wolna Szkoła, nauczycielskich związków zawodowych, dyrektorów, nauczycieli, rodziców. Zignorowała także  powszechny sprzeciw samorządów wobec ustawy, która wywraca do góry nogami ustrój szkolny w Polsce i odtwarza system nadzoru znany z PRL. Przyznanie ogromnych uprawnień kuratorom oznacza w praktyce, że większą  władzę nad szkołami zyska minister edukacji i nauki.

 

Lex Czarnek z ekspresu

W przeprowadzonym 13 stycznia br. w Sejmie głosowaniu lex Czarnek poparło 227 posłów, 214 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Przeciw zagłosowały kluby KO, Lewicy, Koalicji Polskiej, a także koło Konfederacji, Polski 2050, Polskie Sprawy i PPS. Zamordystyczne prawo zostało przepchnięte w parlamencie głosami posłów PiS, Porozumienia Jarosława Gowina i Kukiz’15. Potem Porozumienie wydało kuriozalne oświadczenie, że jego posłowie… poparli ustawę przez pomyłkę. Partia Gowina obiecała, że gdy ustawa wróci do Sejmu z Senatu, to będą już głosować za jej odrzuceniem.

Rządowy projekt przepchnięto przez Sejm ekspresowo. Dokument 30 listopada 2021 r. trafił do parlamentu, 4 stycznia br. odbyło się jego pierwsze czytanie w komisjach, a 13 stycznia – finał w postaci głosowania. Byłoby jeszcze szybciej, gdyby nie absencja 10 posłów PiS na posiedzeniu komisji w połowie grudnia, w efekcie czego prace nad projektem trzeba było przesunąć na początek 2022 r.



(…)

 

Piotr Skura

 

Cały tekst – GN nr 3/2022



Pozostałe artykuły w numerze 3/2022: