Demencja jest rozumiana przez medycynę jako utrata pierwotnie dostępnych umiejętności poznawczych – utrata pamięci, ograniczenie zdolności myślenia, zaburzenia orientacji i załamanie struktury osobowości
Listę najpopularniejszych neuromitów w nauczaniu (i wiedzy potocznej) ustaliła – jak już wiemy – amerykańska badaczka Kelly Macdonald ze współpracowniczkami (2017). W ostatnich odcinkach tej serii omówiliśmy już większość neuromitów, konfrontując je z wynikami badań naukowych. W ten sposób Kelly Macdonald stała się dla nas przewodniczką w poszukiwaniu dowodów w serii „Sprawdzam!” (listę twierdzeń nieznajdujących poparcia w wynikach badań, ustalonych w kwestionariuszu Macdonald przedstawiłem w odcinku „Neuroedukacyjne mity”, GN nr 10 z 4 marca br.).
Jeden z mitów, który wymieniła badaczka, brzmi: „Rozwój mózgu kończy się, nim dzieci osiągają wiek dojrzewania”. To fałsz. Okazuje się, że produkcja nowych połączeń w mózgu może być kontynuowana do starości, a termin „okres krytyczny” został odrzucony (zastąpiono go terminem „okres wrażliwości” i rozciągnięto w czasie dla większości aspektów funkcjonowania poznawczego). I wszystko byłoby dobrze, o ile nie sprawdzą się…
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej na ten temat w Głosie nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę plus
- Felieton: Egzaminy nadzorowane
- Youtuber
- Urlopy w cieniu pandemii. Koniec zajęć nie oznacza końca pracy dla wielu nauczycieli
- MEN chce zmienić Kartę Nauczyciela. Co znajdzie się w projekcie?
- Głos pyta, minister odpowiada. Będziemy rozmawiali ze związkami i samorządami o problemie finansowania szkół
- Najgorsze za nami? Dyrektorzy szkół mówią nam o doświadczeniach ze zdalnym nauczaniem
- „30 lat III RP – krytyczna perspektywa” – debata online. Co poszło nie tak?
- 90 lat temu w Krakowie. Związek Nauczycielstwa Polskiego wychodzi na scenę
- Zdalne nauczanie: systemowe zmiany są konieczne, na razie mamy chałupnictwo
- Ankieta redakcyjna. O tym, jak efektywnie wykorzystać doświadczenia edukacji zdalnej po powrocie do stacjonarnej szkoły
- Koronawirus: to młodzież jest najbardziej poharatana
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej?
- Nasz Konkurs: Ciągle czegoś szukam
- Ankieta redakcyjna. Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Samorząd: Misja wyczerpująca
- Trudne zdalne
- Odkrycia polskiego astronoma z Litwy
- Disco polo reaktywacja
- Awans zawodowy: Przygotuj się na spotkania z komisją
- Bliżej prawa: Nareszcie odpoczynek!
- Bliżej prawa: Uwaga na przesłanki i kryteria