Z Henrykiem Sielewiczem, polskim astronomem samoukiem z Litwy, odkrywcą m.in. nowego czerwonego karła, rozmawia Leszek Wątróbski
Zacznijmy od przedstawienia Pana czytelnikom. Jest Pan samoukiem i pasjonatem astronomii…
– Mieszkam na Wileńszczyźnie, we wsi Słoboda w rejonie ławaryskim. Mam tu domowe obserwatorium z profesjonalnym sprzętem. Interesuję się również fotografią. Z wielką pasją dokumentuję nocne niebo oraz inne zjawiska astronomiczne, a także przyrodę. Mam kilka nagród za innowacje fotograficzne.
Został Pan pierwszym na Litwie odkrywcą nowego czerwonego karła na Litwie, czyli gwiazdy, której rozbłyski są bardzo krótkie…
– Udało mi się tego dokonać w moim prywatnym obserwatorium. Wydarzenie to zostało odnotowane i potwierdzone przez Centralne Biuro Telegramów Astronomicznych z siedzibą w USA. Nowej gwieździe nadano nazwę Sielewicz 1.
Gratulujemy odkrycia. Uchwycenie, wypatrzenie i identyfikacja to jedno, ale potem należy jeszcze przejść całą procedurę zgłoszenia…
– Tak, zgłoszenia do Biura Małych Planet. Potem zostaje już tylko nerwowe czekanie, czy to właśnie tobie puścił oczko czerwony karzeł, czy też ktoś inny z setek tysięcy astronomów na całym świecie uchwycił to lepiej, szybciej zgłosił i to jemu przypadnie laur odkrywcy…
(…)
Więcej na ten temat w Głosie nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę plus
- Felieton: Egzaminy nadzorowane
- Youtuber
- Urlopy w cieniu pandemii. Koniec zajęć nie oznacza końca pracy dla wielu nauczycieli
- MEN chce zmienić Kartę Nauczyciela. Co znajdzie się w projekcie?
- Głos pyta, minister odpowiada. Będziemy rozmawiali ze związkami i samorządami o problemie finansowania szkół
- Najgorsze za nami? Dyrektorzy szkół mówią nam o doświadczeniach ze zdalnym nauczaniem
- „30 lat III RP – krytyczna perspektywa” – debata online. Co poszło nie tak?
- 90 lat temu w Krakowie. Związek Nauczycielstwa Polskiego wychodzi na scenę
- Zdalne nauczanie: systemowe zmiany są konieczne, na razie mamy chałupnictwo
- Ankieta redakcyjna. O tym, jak efektywnie wykorzystać doświadczenia edukacji zdalnej po powrocie do stacjonarnej szkoły
- Koronawirus: to młodzież jest najbardziej poharatana
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej?
- Nasz Konkurs: Ciągle czegoś szukam
- Ankieta redakcyjna. Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Samorząd: Misja wyczerpująca
- Cyfrowa demencja?
- Trudne zdalne
- Disco polo reaktywacja
- Awans zawodowy: Przygotuj się na spotkania z komisją
- Bliżej prawa: Nareszcie odpoczynek!
- Bliżej prawa: Uwaga na przesłanki i kryteria