Z prof. dr hab. Katarzyną Krasoń z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Nauczyciele wystawiają ministrowi edukacji Dariuszowi Piontkowskiemu ocenę w skali od jeden do sześciu. Według Pani, na jaką zasługuje?
– (śmiech) Mając dobre serce, nie dałabym mu pały, bo uważam, że każdemu należy dać szansę. No i jest w trudnej sytuacji, dość specyficznej. Nie wiem, czy ktoś inny zrobiłby to wszystko inaczej. Dlatego dałabym bezpieczną tróję. Chociaż jestem przeciwnikiem naciągania. W końcu ocena ma być za wysiłek.
A tu był? Z czego minister musi zaliczyć poprawkę?
– Kłopot polega na tym, że próbuje się odfajkować naukę zdalną i nie pracuje nad jej ulepszaniem, nie myśli się o tym, co dalej. W MEN chyba zdaje się niektórym, że najgorsze za nami, że jakoś zamkniemy ten rok szkolny i zaczekamy na kolejny, że jakoś to będzie. Stąd te wszystkie sugestie, aby coś tam odpuścić, coś tam pominąć, żeby nikt nie miał pretensji, że nie zrobiliśmy wszystkich tematów, bo to w końcu sytuacja nadzwyczajna. Zbliżamy się do końca roku szkolnego, ale problem pozostaje. Obawiam się, że jak się okaże, że jesienią będziemy mieli replay koronawirusa, to wcale nie będziemy mądrzejsi, nie będziemy mieli żadnej strategii, żadnego systemowego rozwiązania. Wydaje się, że niestety, nie mamy go na żadnym poziomie kształcenia.
Nie udało się niczego wypracować od marca?
– Skądże. Systemowe rozwiązania są konieczne, bo na razie mamy chałupnictwo.
Mówi Pani o zdalnym nauczaniu?
– Pewnie, że nikt nie wymyślił nic lepszego niż to, co mamy, i każdy z nas sobie radził jak mógł, także nauczyciele, przed którymi chylę czoło. Starali się to skleić, jak tylko się dało, własnym sprzętem, własnymi środkami finansowymi, ale przecież na dłuższą metę tak nie może być. Oni też mają swoje rodziny, nie można oczekiwać, że sami wypełnią lukę i braki decyzyjne.
(…)
Więcej na ten temat w Głosie nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę plus
- Felieton: Egzaminy nadzorowane
- Youtuber
- Urlopy w cieniu pandemii. Koniec zajęć nie oznacza końca pracy dla wielu nauczycieli
- MEN chce zmienić Kartę Nauczyciela. Co znajdzie się w projekcie?
- Głos pyta, minister odpowiada. Będziemy rozmawiali ze związkami i samorządami o problemie finansowania szkół
- Najgorsze za nami? Dyrektorzy szkół mówią nam o doświadczeniach ze zdalnym nauczaniem
- „30 lat III RP – krytyczna perspektywa” – debata online. Co poszło nie tak?
- 90 lat temu w Krakowie. Związek Nauczycielstwa Polskiego wychodzi na scenę
- Ankieta redakcyjna. O tym, jak efektywnie wykorzystać doświadczenia edukacji zdalnej po powrocie do stacjonarnej szkoły
- Koronawirus: to młodzież jest najbardziej poharatana
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej?
- Nasz Konkurs: Ciągle czegoś szukam
- Ankieta redakcyjna. Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Samorząd: Misja wyczerpująca
- Cyfrowa demencja?
- Trudne zdalne
- Odkrycia polskiego astronoma z Litwy
- Disco polo reaktywacja
- Awans zawodowy: Przygotuj się na spotkania z komisją
- Bliżej prawa: Nareszcie odpoczynek!
- Bliżej prawa: Uwaga na przesłanki i kryteria