Uff, koniec zajęć dydaktycznych jest zarazem końcem okresu eksperymentowania ze zdalnym nauczaniem. Długiego okresu, bo ponad trzymiesięcznego. Był to dla nas czas niesłychanego, ciężkiego stresu. Nauczyciele i dyrektorzy zmagali się z tym, co wszyscy: z niedogodnościami izolacji, ze skutkami lockdownu, przepełniał ich niepokój, a może nawet strach o zdrowie. A jednocześnie dźwigali na barkach ciężar organizacji systemu zdalnego nauczania. Ze świadomością, że albo my, albo nikt. Bo nikt tego za nas nie zrobi. Nauczyciele dali radę, bo są zahartowani, bo są profesjonalistami.
Powiedźmy sobie wprost: gdyby nie nauczyciele i dyrektorzy, działający przy wsparciu rodziców i niekiedy także samorządów, nie byłoby zdalnej szkoły (mówią o tym dyrektorzy w naszej sondzie na s. 7). To, że mogła być zachowana ciągłość edukacji w tych warunkach, że teraz mogą odbywać się egzaminy, nie jest zasługą ministra i jego urzędników.
To nauczyciele zdali ten egzamin na szóstkę z plusem. Bez pomocy oświatowej „góry” zmienili metody pracy, nauczyli się nowych technik, przestroili się na pracę w sieci. I tak jak wcześniej sami kupowali pomoce naukowe i materiały na zajęcia z uczniami, tak teraz oddali prywatne laptopy, pecety i smartfony na użytek systemu kształcenia na odległość.
(…)
Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny
Więcej na ten temat w Głosie nr 25-26 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 25-26/2020:
- Felieton: Egzaminy nadzorowane
- Youtuber
- Urlopy w cieniu pandemii. Koniec zajęć nie oznacza końca pracy dla wielu nauczycieli
- MEN chce zmienić Kartę Nauczyciela. Co znajdzie się w projekcie?
- Głos pyta, minister odpowiada. Będziemy rozmawiali ze związkami i samorządami o problemie finansowania szkół
- Najgorsze za nami? Dyrektorzy szkół mówią nam o doświadczeniach ze zdalnym nauczaniem
- „30 lat III RP – krytyczna perspektywa” – debata online. Co poszło nie tak?
- 90 lat temu w Krakowie. Związek Nauczycielstwa Polskiego wychodzi na scenę
- Zdalne nauczanie: systemowe zmiany są konieczne, na razie mamy chałupnictwo
- Ankieta redakcyjna. O tym, jak efektywnie wykorzystać doświadczenia edukacji zdalnej po powrocie do stacjonarnej szkoły
- Koronawirus: to młodzież jest najbardziej poharatana
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej?
- Nasz Konkurs: Ciągle czegoś szukam
- Ankieta redakcyjna. Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Samorząd: Misja wyczerpująca
- Cyfrowa demencja?
- Trudne zdalne
- Odkrycia polskiego astronoma z Litwy
- Disco polo reaktywacja
- Awans zawodowy: Przygotuj się na spotkania z komisją
- Bliżej prawa: Nareszcie odpoczynek!
- Bliżej prawa: Uwaga na przesłanki i kryteria