Z dr. Konradem Ambroziakiem, prezesem zarządu Fundacji Psycho-Edukacja, rozmawia Krzysztof Trzciński
Fundacja Psycho-Edukacja wraz z nowym rokiem szkolnym wznowiła akcję bezpłatnych konsultacji psychologicznych online dla nauczycieli i nauczycielek. Podobną akcję uruchomiliście już w maju br. Skąd ta inicjatywa?
– Wraz z wybuchem epidemii koronawirusa w Polsce i lockdownem powstało wiele wartościowych ofert pomocowych. Kierowane były najczęściej do pracowników służby medycznej, co było bardzo dobrym pomysłem, gdyż te osoby rzeczywiście doznawały dużego stresu. Zauważyliśmy jednak w fundacji, że nauczyciele i nauczycielki też znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Nikt nie był przygotowany na przejście na nauczanie zdalne. Panował chaos decyzyjny i duża niepewność jutra. Teraz wraz z nowym rokiem szkolnym sytuacja wydaje się jeszcze gorsza. Nie dość, że chaos i niepewność jutra pozostały, to doszedł jeszcze lęk o zdrowie i życie. Trzeba jasno powiedzieć, że w obecnej sytuacji pracownicy oświaty są jedną z tych grup zawodowych, które są najbardziej narażone na zakażenie wirusem. Pracują często w przepełnionych szkołach, mają kontakt z wieloma uczniami – a wiadomo, że młodzi ludzie w większości przechodzą chorobę bezobjawowo, przez co mogą bezwiednie zarażać innych. Misją Fundacji Psycho-Edukacja jest promocja troski o zdrowie i dobrostan psychiczny w polskich szkołach. Wierzymy, że bardzo ważnym jej składnikiem jest zadbanie o dobrostan psychiczny nauczycieli i nauczycielek.
Kto może skorzystać z Waszego wsparcia?
– Wszyscy pracownicy związani z szeroko rozumianą oświatą i osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą. Konsultacje są bezpłatne i w pełni anonimowe. Żeby się na nie zapisać, nie trzeba podawać imienia ani nazwiska, a jedynie nick do konta Skype.
(…)
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki