Z Krzysztofem Baszczyńskim, wiceprezesem Zarządu Głównego ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński
Coraz więcej nauczycieli trafia na kwarantannę w związku z przypadkami zakażenia koronawirusem na terenie szkoły. Pojawiają się pytania: czy taki nauczyciel może pracować zdalnie, jaka jest jego sytuacja pracownicza? Wytyczne MEN w tej sprawie nie są jednoznaczne…
– Te wytyczne są niezwykle pokrętne, a jednocześnie wyjaśnienia ministra edukacji nie do końca mówią o stanie faktycznym. Pan minister, odpowiadając na interpelację poselską w tej sprawie, odpowiedział, że nauczyciel przebywający na kwarantannie może pracować. Ale nie dodał, że może pracować, pod warunkiem że w jego szkole jest prowadzona zdalna albo mieszana edukacja. Jeśli edukacja nie odbywa się w trybie pozastacjonarnym, to nauczyciel pracować nie może. Jego kwarantanna jest traktowana jak zwolnienie lekarskie, za które przysługuje tylko 80 proc. wynagrodzenia. Odpowiadając na interpelację, minister wyłożył więc tylko pół prawdy. Żeby zdalnie lub w trybie hybrydowym pracować z uczniami, szkoła musi dostać zgodę sanepidu. A jeżeli nie ma takiej zgody, to nawet kiedy nauczyciel jest na kwarantannie, nie może zdalnie pracować, bo z kim ma pracować, skoro uczniowie mają przychodzić do szkoły?
Z całego kraju napływają sygnały, ze sanepid nie kwapi się do wydawania zgód na naukę zdalną. Czasem uda się uzyskać zgodę na naukę zdalną tylko w jednej klasie, a nie w całej szkole.
– Tak, ale podam konkretny przykład szkoły z powiatu radomszczańskiego. Nauczyciel pracuje w szkole X, jest tam zatrudniony na 14 godzin, a w szkole Y uzupełnia etat i ma tam cztery godziny. I w tej szkole, gdzie ma cztery godziny, wykryto zakażenie COVID-19.
(…)
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki