Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?


Czy oczekiwania nauczycieli i nauczycielek wobec ich podopiecznych mogą mieć charakter samospełniającej się przepowiedni? Czy istnieje tzw. efekt Pigmaliona i co wynika z licznych badań?

Można się zastanawiać, dlaczego koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, mająca słabe podstawy w naukowych badaniach empirycznych, zyskała taką popularność, a nadal rzadko lub wcale słyszy się o szkoleniach, dotyczących rozwijania inteligencji analitycznej, twórczej i praktycznej według teorii Roberta Sternberga? Jego teoria ma solidne podstawy naukowe i praktyczne zastosowania w edukacji (Sternberg, Jarvin, Grigorenko, 2018). O tym pisałem w poprzednim odcinku (patrz: „Tajemnice różnorodności” GN nr 37-38 z 9-16 września br.).

W tym odcinku poruszę kwestię tego, jak wstępne negatywne oczekiwania wobec uczniów i uczennic mogą mieć miażdżący wpływ na… ich wyniki w testach inteligencji. Ze względu na szkodliwość tego mitu poświęciłem mu cały rozdział w „Psychopedagogicznych mitach 2” (Garstka, 2019, s. 424-460).

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej  – GN nr 40-41 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020: