Czy oczekiwania nauczycieli i nauczycielek wobec ich podopiecznych mogą mieć charakter samospełniającej się przepowiedni? Czy istnieje tzw. efekt Pigmaliona i co wynika z licznych badań?
Można się zastanawiać, dlaczego koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, mająca słabe podstawy w naukowych badaniach empirycznych, zyskała taką popularność, a nadal rzadko lub wcale słyszy się o szkoleniach, dotyczących rozwijania inteligencji analitycznej, twórczej i praktycznej według teorii Roberta Sternberga? Jego teoria ma solidne podstawy naukowe i praktyczne zastosowania w edukacji (Sternberg, Jarvin, Grigorenko, 2018). O tym pisałem w poprzednim odcinku (patrz: „Tajemnice różnorodności” GN nr 37-38 z 9-16 września br.).
W tym odcinku poruszę kwestię tego, jak wstępne negatywne oczekiwania wobec uczniów i uczennic mogą mieć miażdżący wpływ na… ich wyniki w testach inteligencji. Ze względu na szkodliwość tego mitu poświęciłem mu cały rozdział w „Psychopedagogicznych mitach 2” (Garstka, 2019, s. 424-460).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki