Z Januszem Szczerbą, prezesem Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP, rozmawia Jarosław Karpiński
Przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego Rada zaapelowała o podwyżki dla pracowników szkolnictwa wyższego i nauki. Przyjęliście stanowisko w tej sprawie. Do kogo je adresujecie?
– Ściśle rzecz biorąc jest to apel Prezydium Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP. Postanowiliśmy wysłać ten apel nie tylko do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale także skierować go do wszystkich instytucji związanych z nauką i szkolnictwem wyższym, takich jak m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego przy ministerstwie, a także do kolegów i koleżanek z „Solidarności”. Apelujemy o przyjęcie harmonogramu podwyżek dla pracowników szkolnictwa wyższego i nauki w latach 2021-2023 w wysokości 12 proc. rocznie.
Rządzący łatają budżet po pierwszej fali pandemii. Czy jest realne, że znajdą pieniądze dla pracowników nauki? W przyszłym roku rząd planuje zamrozić płace w budżetówce, także w oświacie. A MEN nie ukrywa, że wrześniowa podwyżka o 6 proc. to wszystko, na co mogą liczyć nauczyciele.
– Myślę, że przyszedł wreszcie czas, by uświadomić decydentom, że każdy 1 proc. PKB zainwestowany przez państwo w szkolnictwo wyższe i naukę przynosi w perspektywie około 10 proc. wzrostu PKB. To wynika z badań. To jest strategia inwestowania w naukę. My nie mówimy „dajcie nam”, tylko „inwestujcie w młodzież po to, by się rozwijała”. Proszę zobaczyć, co się dzieje. W sprawie pandemii rząd zwraca się w pierwszej kolejności do naukowców, do medyków, by leczyli, prowadzili badania, pracowali nad szczepionką.
(…)
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki