Z Danutą Jeziorowską, nauczycielką muzyki w Uniwersyteckim I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak pracuje nauczyciel muzyki w czasie pandemii? Jak wyglądają lekcje i czy stanowią jakieś zagrożenie?
– W różnych czasach muzyka była odbierana jako zagrożenie, obecnie wszystko zależy od tego, czego się słucha (śmiech). Ale koniec żartów.
Bo jest zakaz śpiewania?
– Pojawiły się wytyczne, żeby wykonywać z uczniami niewokalne ćwiczenia na lekcjach muzyki. Tak to mniej więcej zostało sprecyzowane przez MEN. Trudno jednak zrezygnować z ćwiczeń emisyjnych – oddechowo-głosowych, dlatego poluję na jak największą salę w szkole i staram się uczniów tak ustawić, aby dystans między nimi był jak największy. Oczywiście im mniej uczniów w klasie, tym lepiej. Przy 25-26 uczniach to jest trudne. Dlatego realizuję od września zdecydowanie więcej elementów czysto teoretycznych, analiz muzycznych, sporo czasu spędzamy też na słuchaniu utworów. Metody pracy zmieniły się. Ale to nie wyczerpuje całego sedna obcowania z muzyką, czyli ekspresji, śpiewania, uczestnictwa.
Kiedy śpiewacie?
– Kiedy są warunki. Nie mogę nikogo przymusić do ściągania maseczek w małych pomieszczeniach. To jest absolutnie niemożliwe. Nie będę narażała ani młodzieży, ani siebie. Na zdjęcie maseczek pozwalam sobie jedynie w dużych salach, w auli szkolnej. Przy otwartych oknach można trochę pośpiewać. Staram się jak mogę, bo młodzież chce brać udział w lekcji czynnie, a nie tylko biernie.
(…)
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki