Z Iwoną Chęcińską, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Sosnowcu, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Wrześniowy powrót do szkoły zaczęliście od nauczania hybrydowego. Eksperci i lekarze ostrzegają, że takich przerw w stacjonarnym nauczaniu może być więcej. Jesteście na to przygotowani?
– Martwię się, że może dojść do kolejnego lockdownu, byłoby to dla nas trudne, bo spora grupa naszych podopiecznych, w tym uczniowie autystyczni, potrzebują stałego kontaktu ze szkołą. Inaczej trudno jest prowadzić zajęcia rewalidacyjne, mówić o rozwoju społecznym, który czasami jest ważniejszy niż sama edukacja. Można jednak powiedzieć, że prowadzone we wrześniu nauczanie hybrydowe dało nam wiele cennych doświadczeń dotyczących łączenia nauczania stacjonarnego ze zdalnym.
Czas od marca do czerwca nie wystarczył, by nabyć tych doświadczeń?
– Wiosną było nam bardzo ciężko, mimo że nasza szkoła jest dobrze wyposażona w sprzęt multimedialny i komputery, a nauczyciele przeszli dużo szkoleń w tym zakresie. Sprzęt, szkolenia, nawet poradnik przygotowany przez MEN bardzo nam pomogły, ale trzeba pamiętać, że nie było aż tak szczegółowych wytycznych i zorganizowanie kształcenia zdalnego musieliśmy sami rozpracować. Trzeba było nauczyć się rozmawiać z dziećmi, wykorzystując nowe technologie, co wcale nie jest takie proste. Nauczyciele z 30-letnim i większym doświadczeniem, którzy już dawno mogliby być na emeryturze, pracowali nad metodami kształcenia zdalnego z myślą o wszystkich uczniach, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystko robiliśmy sami. W maju zdecydowaliśmy, że cała szkoła zacznie pracować w jednej aplikacji – Teams. Ujednolicenie było koniecznością.
(…)
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki