Dokument. Apel o wzrost wynagrodzeń pracowników szkolnictwa wyższego i nauki skierowany do MNiSW
Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego zwraca się o przyjęcie harmonogramu podwyżek wynagrodzeń pracowników szkolnictwa wyższego i nauki w latach 2021-2023, w wysokości 12 proc. rocznie.
Postulowane podwyżki uznajemy za konieczne dla nadrobienia wieloletnich zaniedbań w zakresie środków przeznaczanych w Polsce na szkolnictwo wyższe, badania i rozwój, a w ich ramach w szczególności środków na wynagrodzenia. Pozwoliłyby one, przynajmniej częściowo, zbliżyć się do poziomu płac w tych państwach, w których jakość kształcenia i badań naukowych jest nam często stawiana za wzór. Wyższe wynagrodzenia są także koniecznością, aby skłonić młodych, nierzadko bardzo zdolnych, badaczy i dydaktyków do wiązania swojej przyszłości z pracą naukową.
Pragniemy podkreślić, że zaniedbania dotyczące poziomu wynagrodzeń pracowników nauki i szkolnictwa wyższego stały się szczególnie rażące w sytuacji pandemii COVID-19, która nie tylko wiąże się z szeregiem dodatkowych obowiązków pracowniczych, związanych z nauczaniem zdalnym, ale przede wszystkim pokazuje w skali światowej ogromne znaczenie społeczne nauki i konieczność jej dowartościowywania przez władze polityczne. Pandemia pokazała jasno, że wydatki na szeroko rozumianą naukę nie są kosztem, ale w bardzo wielu aspektach inwestycją w przyszłość nas wszystkich.
Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego podejmować będzie działania na rzecz realizacji postulowanych podwyżek i apeluje do kierownictwa MNiSW o jak najszybsze podjęcie rozmów w tej sprawie.
w imieniu Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki
Janusz Szczerba
Prezes RSzWiN ZNP
Augustów, 19 września 2020 r.
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Pełnym Głosem: Przyszły minister oświaty
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki