Przyszły minister oświaty Tekst pod takim tytułem już kiedyś ukazał się na łamach Głosu Nauczycielskiego. Przed laty, w Głosie nr 18 z 30 listopada 1924 r. Powody, dla których warto go przypomnieć, są dwojakie. Po pierwsze, z okazji 115. urodzin Związku warto przypomnieć, że największa nauczycielska organizacja zawsze zabierała głos w sposób doniosły w najważniejszych dla polskiej szkoły sprawach.
A jeśli chodzi o ministra oświaty (czy jak kiedyś go nazywano – oświecenia publicznego), Związek miał i ma szczególne prawo go recenzować, bo to ze związkowych szeregów pochodził pierwszy szef tego resortu w wolnej Polsce. Był nim od listopada 1918 r. do stycznia 1919 r. nauczyciel, członek komitetu redakcyjnego Głosu Nauczycielskiego, Ksawery Prauss, który wysoko zawiesił poprzeczkę jako minister. Przygotował ambitny program oświatowy, zwany programem Praussa, który stał się fundamentem pod budowę systemu oświaty w II RP. Na czołowym miejscu w tym systemie Prauss umieścił oczywiście nauczyciela. Nie było mowy o tym, by nauczyciel był traktowany per noga, jak to – niestety – ma miejsce w dzisiejszych czasach.
(…)
Jakub Rzekanowski, redaktor naczelny
Więcej – GN nr 40-41 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 40-41/2020:
- Felieton: Nieszczęścia na kwarantannie
- Nauczyciele upominają się o wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe
- Dr Paweł Grzesiowski: Niestety, będzie gorzej
- Propozycja ZNP: Wykreślić zakaz zatrudnienia w szkole nauczycieli na kompensówkach
- Nauczyciel na kwarantannie powinien pracować zdalnie? MEN ma wątpliwości
- Nauczyciel na kwarantannie. W oparach absurdu
- Włączam do swoich lekcji elementy online
- Chcemy uświadomić decydentom, że warto dofinansować szkolnictwo wyższe i naukę
- Wydatki na naukę nie są kosztem
- 115 lat Związku Nauczycielstwa Polskiego – wszystko zaczęło się w pamiętnym 1905 r.
- XVI Ogólnopolski Zlot Młodych Nauczycieli o wyzwaniach w epoce COVID-19
- Niektórzy rodzice o szkolnych procedurach i regulaminach: to fanaberie i koronaściema
- We wrześniu prowadziliśmy nauczanie hybrydowe. Nie mieliśmy innego wyjścia
- Sytuacja nauczycieli wydaje się dziś jeszcze gorsz niż przed wiosną
- Felieton: Medycyna przeciągu
- MEN nie odrobiło lekcji i nie posłuchało naszych postulatów. Polska szkoła jest zacofana technologicznie
- O poprawie sytuacji psychiatrii dziecięcej głównie się mówi. To za mało…
- Edukacja oparta na dowodach (19): Efekt Pigmaliona?
- Awans zawodowy: Stażyści na start – krok po kroku
- COVID-19. Specjaliści zalecają wprowadzenie surowego reżimu sanitarnego w szkołach
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Dyrektorzy z Dębna. Przyczynek do dziejów szkolnictwa na Ziemiach Odzyskanych
- Pytania do eksperta: Po urlopie macierzyńskim
- Bliżej prawa: Odrębne zasady udzielania urlopu wychowawczego dla nauczycieli
- Wkładka: Nauczyciele zasługują na wyższe zarobki
- Wkładka: „Pensje z budżetu”. Jak ucywilizować wypłatę wynagrodzeń?
- Wkładka: Czas na lepsze zarobki