Z Małgorzatą Koc, nauczycielką dyplomowaną, doradcą metodycznym, prezesem Stowarzyszenia Edukacji Przedszkolnej „Inicjatywa i Twórczość” z Torunia, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Kiedy pojawiła się propozycja 300 zł dodatku za wychowawstwo, była szansa, że skorzystają na tym również nauczyciele przedszkoli. Okazało się jednak, że zapis w znowelizowanej Karcie Nauczyciela może ich zupełnie go pozbawić. Jak Pani ocenia te zmiany?
– Jeśli wypłata dodatku za wychowawstwo będzie się opierała na zapisie, że jego minimalna wysokość będzie przysługiwać „nauczycielom, którym powierzono sprawowanie funkcji wychowawcy klasy”, to będzie to katastrofalna niesprawiedliwość. Doczytałam jednak na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej, że jest propozycja, by ten dodatek przysługiwał również nauczycielom opiekującym się dziećmi w przedszkolu.
Jeden z samorządowców, który czytał wspomniany przez Panią projekt rozporządzenia, powiedział, że akt wykonawczy do ustawy nie może być w sprzeczności z jej zapisami, i dodał: „Poczekajmy, co ostatecznie się pojawi, i wtedy będziemy się zastanawiać, jak to uregulować na poziomie jednostek samorządu terytorialnego”.
– Dlatego tak trudno odnieść się do tych zmian. Z jednej strony mówi się, że nauczyciele przedszkola zostali tym zapisem wyłączeni, z drugiej – nie wiemy, jak należy rozumieć pojawiające się wyjaśnienia. To jest smutne, że ktoś wprowadza w ustawie zapis, nie znając specyfiki tej pracy. W przedszkolach nie mamy uczniów, tylko dzieci, nie mamy klas, tylko oddziały, ale tak samo jak w szkołach prowadzimy pracę wychowawczo-dydaktyczną. Dyletanci chyba to pisali.
Samorządy alarmują, że nie mają pieniędzy ani na podwyżki, ani na wspomniane dodatki. Nie martwi to Pani?
– Owszem, z całego kraju dochodzą głosy samorządowców, że ich sytuacja jest bardzo niepewna, że są obciążani coraz wyższymi kosztami związanymi z utrzymaniem placówek oświatowych. Trudno to komentować, zwłaszcza że do tej pory gminy były z tym problemem same, dlatego też wysokość dodatków była tak bardzo zróżnicowana. Utrzymanie przedszkoli nie może być wyłącznie odpowiedzialnością samorządów.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 29-30 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2019:
- Felieton: Depresja porekrutacyjna
- To Anna Zalewska zdecydowała, że absolwenci mają trafić do szkół w małych miastach
- „Podwójny rocznik” – dramat uczniów i wykręty polityków
- PiS przeciwko wypłatom rekompensat za strajk
- Samorządy mogą płacić nauczycielom za strajk. Ważna opinia Biura Analiz Sejmowych
- Prof. Jacek Raciborski: To nie koniec gry
- Nie można zakazywać nauczycielom strajku. Sejmowa komisja odrzuciła petycję w tej sprawie
- Opinie: Powołanie pełnomocnika na dwa miesiące jest bezsensowne
- Minister z pielgrzymką na Jasnej Górze
- Kielce. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Świętokrzyskiego ZNP
- Czekają nas trudne negocjacje
- Szczyrk. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Śląskiego ZNP
- Siłą Związku są ludzie
- Narady o edukacji – co z nich wynika?
- Raport: Działania RPO w sprawie likwidacji gimnazjów i reformy edukacji
- Przytłoczeni chaosem
- MEN ogłosiło kierunki polityki oświatowej państwa
- Uczniowie protestują przeciwko chaosowi w rekrutacji
- Felieton: Casting na wychowawcę
- Dodatek za wychowawstwo. Jak samorządy przygotowują się do realizacji zmienionej Karty?
- Bezpieczne wakacje – poradnik dla opiekunów
- Nowe narkotyki w Polsce
- Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców
- Psychoterapia w szkole: Podróż do świata terapii poznawczo-behawioralnej
- Edukacja oparta na badaniach: Informacja zwrotna
- Nadesłane do Głosu. Czytam o tym, że jestem darmozjadem, i robi mi się przykro
- Awans zawodowy: Co należy do obowiązków opiekuna stażu?
- Naucz się odpoczywać
- Awans zawodowy: Po spotkaniu z komisją… cz. II
- Pytania do eksperta: Urlop bezpłatny i praca u innego pracodawcy
- Bliżej prawa: Dwie szkoły – dwa światy