Z Jakubem Wygnańskim, prezesem zarządu fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, rozmawia Jarosław Karpiński
Od początku kwietnia br. w dużych miastach i małych miejscowościach odbywały się Narady Obywatelskie o Edukacji (NOoE), podczas których nauczyciele, rodzice i uczniowie rozmawiali o tym, jak dziś funkcjonują ich szkoły, a jak powinny. W narady włączali się też samorządowcy i eksperci. Spróbujmy je podsumować? Co z nich wynika?
– Przygotowujemy raport na ten temat. Ale już dziś mogę powiedzieć, że w tych naradach wzięło udział ponad 4 tys. osób, które stworzyły ponad 4,5 tys. różnych diagnoz i postulatów. W rozmowach brali udział nie tylko nauczyciele, ale także rodzice i uczniowie. Część z nich dotyczy tego jak jest, a druga część, jak chcielibyśmy, żeby było w szkołach. Skala zainteresowania wydaje się duża, ale biorąc pod uwagę ilość problemów, jakie trawią nasz system edukacji, liczba szkół w Polsce zainteresowanych poważną dyskusją jest wciąż za mało. Model rozmowy – ustrukturyzowana rozmowa w małych grupach – sprawdził się i warto rozważać go jako jeden ze sposobów poszukiwania rozwiązań problemów dotyczących edukacji. Temat ten bez wątpienia powróci po wrześniu. Ważne jest to, że NOoE to sposób komunikacji z rodzicami i uczniami. Bez zrozumienia z ich strony i poparcia jakikolwiek protest nauczycieli w przyszłości nie może być wygrany. Warto przy okazji przypomnieć, że narady rozpoczęły się przed kwietniowym strajkiem, najwięcej z nich odbyło się w trakcie strajku. Po strajku dynamika narad osłabła.
Jak te narady były oceniane przez samych ich uczestników?
– Pytaliśmy ich – ponad 92 proc. uznało, że to był dobry pomysł, w tym ponad 70 oceniło, że bardzo dobry. 6 proc. nie miało zdania, a 1,5 proc. odpowiedziało, że to nie był dobry pomysł. Jest więc potrzeba rozmawiania nie tylko z uwagi na to, jaką wiedzę o potrzebie zmian w edukacji to stwarza.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 29-30 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2019:
- Felieton: Depresja porekrutacyjna
- To Anna Zalewska zdecydowała, że absolwenci mają trafić do szkół w małych miastach
- „Podwójny rocznik” – dramat uczniów i wykręty polityków
- PiS przeciwko wypłatom rekompensat za strajk
- Samorządy mogą płacić nauczycielom za strajk. Ważna opinia Biura Analiz Sejmowych
- Prof. Jacek Raciborski: To nie koniec gry
- Nie można zakazywać nauczycielom strajku. Sejmowa komisja odrzuciła petycję w tej sprawie
- Opinie: Powołanie pełnomocnika na dwa miesiące jest bezsensowne
- Minister z pielgrzymką na Jasnej Górze
- Kielce. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Świętokrzyskiego ZNP
- Czekają nas trudne negocjacje
- Szczyrk. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Śląskiego ZNP
- Siłą Związku są ludzie
- Raport: Działania RPO w sprawie likwidacji gimnazjów i reformy edukacji
- Przytłoczeni chaosem
- MEN ogłosiło kierunki polityki oświatowej państwa
- Uczniowie protestują przeciwko chaosowi w rekrutacji
- Felieton: Casting na wychowawcę
- Dodatek za wychowawstwo. Jak samorządy przygotowują się do realizacji zmienionej Karty?
- Bezpieczne wakacje – poradnik dla opiekunów
- Nowe narkotyki w Polsce
- Wywiad: Obawiamy się, że ktoś wpadnie na pomysł, by nauczycieli przedszkoli zdegradować do roli opiekunów
- Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców
- Psychoterapia w szkole: Podróż do świata terapii poznawczo-behawioralnej
- Edukacja oparta na badaniach: Informacja zwrotna
- Nadesłane do Głosu. Czytam o tym, że jestem darmozjadem, i robi mi się przykro
- Awans zawodowy: Co należy do obowiązków opiekuna stażu?
- Naucz się odpoczywać
- Awans zawodowy: Po spotkaniu z komisją… cz. II
- Pytania do eksperta: Urlop bezpłatny i praca u innego pracodawcy
- Bliżej prawa: Dwie szkoły – dwa światy