Narady o edukacji – co z nich wynika?


Z Jakubem Wygnańskim, prezesem zarządu fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, rozmawia Jarosław Karpiński

Od początku kwietnia br. w dużych miastach i małych miejscowościach odbywały się Narady Obywatelskie o Edukacji (NOoE), podczas których nauczyciele, rodzice i uczniowie rozmawiali o tym, jak dziś funkcjonują ich szkoły, a jak powinny. W narady włączali się też samorządowcy i eksperci. Spróbujmy je podsumować? Co z nich wynika?

– Przygotowujemy raport na ten temat. Ale już dziś mogę powiedzieć, że w tych naradach wzięło udział ponad 4 tys. osób, które stworzyły ponad 4,5 tys. różnych diagnoz i postulatów. W rozmowach brali udział nie tylko nauczyciele, ale także rodzice i uczniowie. Część z nich dotyczy tego jak jest, a druga część, jak chcielibyśmy, żeby było w szkołach. Skala zainteresowania wydaje się duża, ale biorąc pod uwagę ilość problemów, jakie trawią nasz system edukacji, liczba szkół w Polsce zainteresowanych poważną dyskusją jest wciąż za mało. Model rozmowy – ustrukturyzowana rozmowa w małych grupach – sprawdził się i warto rozważać go jako jeden ze sposobów poszukiwania rozwiązań problemów dotyczących edukacji. Temat ten bez wątpienia powróci po wrześniu. Ważne jest to, że NOoE to sposób komunikacji z rodzicami i uczniami. Bez zrozumienia z ich strony i poparcia jakikolwiek protest nauczycieli w przyszłości nie może być wygrany. Warto przy okazji przypomnieć, że narady rozpoczęły się przed kwietniowym strajkiem, najwięcej z nich odbyło się w trakcie strajku. Po strajku dynamika narad osłabła.

Jak te narady były oceniane przez samych ich uczestników?

– Pytaliśmy ich – ponad 92 proc. uznało, że to był dobry pomysł, w tym ponad 70 oceniło, że bardzo dobry. 6 proc. nie miało zdania, a 1,5 proc. odpowiedziało, że to nie był dobry pomysł. Jest więc potrzeba rozmawiania nie tylko z uwagi na to, jaką wiedzę o potrzebie zmian w edukacji to stwarza.

(…)



Więcej – tylko w Głosie nr 29-30 i w e-wydaniu



Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2019: