Z prof. Jackiem Raciborskim, kierownikiem Zakładu Socjologii Polityki w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Jarosław Karpiński
Kwietniowy strajk pracowników oświaty jest różnie oceniany. Pan uważa, że zakończył się sukcesem. Proszę wyjaśnić, dlaczego tak Pan sądzi?
– Tak uważam, ale zacznę od tego, że ocenę strajku należy formułować w kilku planach. Pierwszy plan – bezpośrednich żądań płacowych – strajk przyniósł jednak pewne podwyżki, dzięki strajkowi są one przyspieszone i wyższe, niż wcześniej zapowiadano. Zawsze w takich sytuacjach należy stawiać pytanie, co by było, gdyby do tego strajku nie doszło? A byłoby to, co zostało zapisane w budżecie państwa na ten rok, bez żadnych przyspieszeń i przesunięć. Ale to jest korzyść relatywnie niewielka. Ważniejszy sukces to sukces organizacyjny. Strajk pokazał ogromną siłę środowiska nauczycielskiego, skalę jego niezadowolenia i determinacji. Wykreował wręcz ruch społeczny. Zorganizowanie strajku o takiej skali jest niesłychanie trudne. Strajk uwrażliwił więc na problemy nauczycieli całą klasę polityczną – i władzę, i opozycję. Opozycja przyjęła jednoznaczne, publiczne zobowiązania do poparcia postulatów strajkowych. Co nie jest bez znaczenia, bo przecież może ona objąć w przyszłości władzę. Ale nawet jeżeli władzy nie obejmie, to rząd będzie starał się odebrać jej ważny temat. W polityce bywa tak, że rządzący przejmują postulaty opozycji, by podciąć źródła poparcia dla niej.
Co jeszcze wskazuje na sukces strajku?
– Elementem sukcesu był wbrew pozorom także sposób zawieszenia strajku, to, że strajkujący nie ulegli presji rządzących, nie zgodzili się na podpisanie żadnego porozumienia z rządem, a ich roszczenia pozostały na stole. I groźby protestów wiszą nad rządem. Drobny sukces rządu dziś może przekształcić się w dużą jego porażkę w przyszłości.
Wreszcie dochodzimy do wymiaru ideowego, w którym chodzi o walkę o uznanie prawomocności roszczeń nauczycieli i statusu tej grupy. Strajk był walką o uznanie dla wartości pracy nauczycieli, walką o prestiż zawodu, a także o uznanie roli systemu edukacyjnego dla egzystencji państwa i społeczeństwa. Myślę, że strajk nauczycieli uwrażliwił znaczną część społeczeństwa na problemy środowiska oświatowego.
(…)
Więcej – tylko w Głosie nr 29-30 i w e-wydaniu
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2019:
- Felieton: Depresja porekrutacyjna
- To Anna Zalewska zdecydowała, że absolwenci mają trafić do szkół w małych miastach
- „Podwójny rocznik” – dramat uczniów i wykręty polityków
- PiS przeciwko wypłatom rekompensat za strajk
- Samorządy mogą płacić nauczycielom za strajk. Ważna opinia Biura Analiz Sejmowych
- Nie można zakazywać nauczycielom strajku. Sejmowa komisja odrzuciła petycję w tej sprawie
- Opinie: Powołanie pełnomocnika na dwa miesiące jest bezsensowne
- Minister z pielgrzymką na Jasnej Górze
- Kielce. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Świętokrzyskiego ZNP
- Czekają nas trudne negocjacje
- Szczyrk. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Śląskiego ZNP
- Siłą Związku są ludzie
- Narady o edukacji – co z nich wynika?
- Raport: Działania RPO w sprawie likwidacji gimnazjów i reformy edukacji
- Przytłoczeni chaosem
- MEN ogłosiło kierunki polityki oświatowej państwa
- Uczniowie protestują przeciwko chaosowi w rekrutacji
- Felieton: Casting na wychowawcę
- Dodatek za wychowawstwo. Jak samorządy przygotowują się do realizacji zmienionej Karty?
- Bezpieczne wakacje – poradnik dla opiekunów
- Nowe narkotyki w Polsce
- Wywiad: Obawiamy się, że ktoś wpadnie na pomysł, by nauczycieli przedszkoli zdegradować do roli opiekunów
- Standardy pomocy dziecku w sytuacji rozstania rodziców
- Psychoterapia w szkole: Podróż do świata terapii poznawczo-behawioralnej
- Edukacja oparta na badaniach: Informacja zwrotna
- Nadesłane do Głosu. Czytam o tym, że jestem darmozjadem, i robi mi się przykro
- Awans zawodowy: Co należy do obowiązków opiekuna stażu?
- Naucz się odpoczywać
- Awans zawodowy: Po spotkaniu z komisją… cz. II
- Pytania do eksperta: Urlop bezpłatny i praca u innego pracodawcy
- Bliżej prawa: Dwie szkoły – dwa światy