W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami wracamy do tematu awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, który jest nauczycielem „nietypowym”, pracującym w bibliotece publicznej czy pedagogicznej
Niektórzy z nauczycieli bibliotekarzy nie mają kontaktu z uczniami, czytelnikami lub kontakt ten jest bardzo ograniczony. Trzeba przyznać, że takim osobom trudniej jest zrealizować wymagania zawarte w rozporządzeniu, a co za tym idzie – przygotować awansową teczkę.
Ważne!
Przypominam, że nauczyciele, którzy zakończyli staż i uzyskali pozytywną ocenę dorobku przed 1 września 2018 r., ale nie złożyli wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego, opracowują dokumentację na podstawie rozporządzenia z 2013 r. Również rozmowa kwalifikacyjna będzie w ich przypadku „po staremu”.
Dokumentacja dołączona do wniosku
Pamiętać musimy, że forma dokumentacji dołączonej do wniosku o wszczęcie postępowania awansowego w przypadku nauczycieli bibliotekarzy jest taka sama jak w przypadku innych nauczycieli (określa je rozporządzenie):
>> § 9 ust. 1 pkt 1 – dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego także akt nadania stopnia awansu (poświadczone kopie);
>> § 9 ust. 1 pkt 2 – zaświadczenie dyrektora szkoły zawierające informacje o:
- a) wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązkowego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu;
- b) dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela;
- c) dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego;
- d) uzyskanej przez nauczyciela ocenie dorobku zawodowego za okres stażu oraz dacie jej dokonania, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia – także o ocenie dorobku zawodowego za okres stażu odbytego w poprzednim miejscu zatrudnienia;
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 7, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7/2020:
- Pełnym głosem. Kto za, kto przeciw?
- Felieton. Wypaleni nauczyciele
- Kiedy wybory prezydenckie? Marszałek Sejmu zdecydowała…
- Nauczycielu, jaką podwyżkę otrzymasz w 2020 r.? O tym właśnie decyduje Sejm
- Zmiany w statucie to pokłosie doświadczeń z poprzedniej kadencji. Czeka nas ciężka praca, ale ją wykonamy
- Nauczanie o Holokauście – seminarium dla nauczycieli towarzyszyło obchodom wyzwolenia KL Auschwitz
- Walka trwa! Manifestacja pod hasłem „8 kwietnia, pamiętamy” w Szczecinie
- Rodzice nie mogą nagrywać nauczycieli bez ich zgody – czy są wyjątki od tej zasady?
- Tzw. podatek od cukru zapewni dofinansowanie sportu dzieci i młodzieży
- Przedstawiamy fragment książki „25 lekcji o edukacji i demokracji”, w którym mowa jest m.in. o nauczycielach z TON
- MEN otwiera się na akcję RPO #zadaNIEdomowe. Zleci przygotowanie odpowiedniego poradnika
- Coraz więcej pytań kierowanych do UODO dotyczy umieszczania wizerunku dzieci w internecie
- Innowacja pedagogiczna w szkole
- Oszczędności to nie tylko koniec darmowych biletów dla uczniów
- Co-sleeping, lunatykowanie i tzw. zespół niespokojnych nóg – o tym i nie tylko przeczytasz…
- Centrum moich badań jest polski Lwów oraz polskie dziedzictwo narodowe w tym mieście i w okolicy
- Bliżej prawa – Casus. Możliwość kontynuowania absencji w pracy związanej z chorobą
- Pytanie do eksperta. Urlop zdrowotny a posiadanie roli