Co-sleeping, lunatykowanie i tzw. zespół niespokojnych nóg – o tym i nie tylko przeczytasz…


Wprowadzać rutynę czy pozwalać dziecku, by chodziło spać, kiedy chce? Jakie znaczenie ma sen dla rozwoju dziecka, jego zdrowia czy zdolności uczenia się? Na te i wiele innych pytań odpowiada książka „Sen u dzieci”

 

Wokół snu człowieka, a zwłaszcza dzieci, nagromadziło się wiele mitów i półprawd, które czasem trudno odróżnić od informacji wiarygodnych. Część z tych mitów to efekt przekazywanych od pokoleń „ludowych mądrości”, inne wynikają z błędnych wniosków wyciąganych przez naukowców w czasach, gdy nasza wiedza na temat snu dopiero raczkowała. Jeszcze inne są wytworem marketingowców chcących sprzedać swój sposób na „zdrowy sen”. Tymczasem sen w życiu człowieka, a zwłaszcza w życiu wciąż intensywnie rozwijającego się dziecka, pełni funkcję tak ważną, że lepiej nie pozwalać sobie w tym zakresie na ignorancję ani nie wierzyć w mity.

Książka Magdaleny Szczęsnej i Magdy Kaczor może wiele i na lepsze zmienić w życiu niejednej rodziny. Ich wskazówki wykorzystują przede wszystkim sprawdzone metody behawioralne i mogą być przydatne także dla osób pracujących z dziećmi w żłobku, przedszkolu, a nawet klasach I-III.

Autorki „Snu u dzieci” mają nie tylko duże doświadczenie – osobiste (obie są mamami łącznie pięciorga dzieci) i zawodowe. Magda Kaczor jest lekarką o specjalizacji z psychiatrii dzieci i młodzieży, a jednocześnie ekspertką Polskiego Towarzystwa Badań nad Snem pracującą na co dzień z dziećmi i dorosłymi borykającymi się z trudnościami ze snem. Magdalena Szczęsna również jest lekarką – w trakcie specjalizacji z pediatrii. Obie panie w 2016 r. wydały pierwszą w Polsce monografię poświęconą zaburzeniom snu u dzieci skierowaną do specjalistów.



(…)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

 

Cały tekst – GN nr 7 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 7/2020: