Innowacja pedagogiczna jest obecnie jednym z najczęściej poruszanych zagadnień. Jest wręcz wskazane, aby w każdej placówce podejmować tego typu działania. Dlaczego? Skąd taki „szał” innowacji w szkołach?
Samo słowo „innowacja” ma swoje źródła w języku łacińskim i oznacza odnowienie. A polska szkoła z pewnością potrzebuje zmian, wprowadzania nowatorskich rozwiązań, choć nie we wszystkich zakresach i nie od razu na szeroką skalę. Ale odnoszę wrażenie, że nauczyciele niejednokrotnie decydują się na wprowadzanie innowacji tylko ze względu na to, że to będzie dobrze wyglądało w podsumowaniu pracy, lub dlatego, że koleżanka i kolega to robią.
Niestety, nie tędy droga. Zawsze musimy pamiętać, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian w szkole wiąże się przede wszystkim z dziećmi. To one będą odbiorcami naszych innowacyjnych działań, to na nich będziemy niejako „eksperymentować”. Bo innowacja pedagogiczna, jakkolwiek by na to patrzeć, jest swego rodzaju eksperymentem.
Przez pewien czas miałam okazję być obserwatorką takich nieprzemyślanych, moim zdaniem, działań. Kilkoro nauczycieli równocześnie w tej same grupie dzieci wprowadzało swoje innowacje pedagogiczne. Nie były to może jakieś rewolucyjne zmiany, ale też nie do końca było wiadomo, jakie miały podstawy, jaki był ich cel. I w końcu – jaki był ich efekt.
(…)
Anna Foks*
nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Pawłowicach, Oddział ZNP w Pawłowicach
W artykule wykorzystano wiadomości zdobyte w czasie szkolenia „Design thinking w edukacji” przeprowadzonego przez Dariusza Martynowicza oraz informacje ze strony internetowej https://designthinking.pl
Cały tekst – GN nr 7 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 7/2020:
- Pełnym głosem. Kto za, kto przeciw?
- Felieton. Wypaleni nauczyciele
- Kiedy wybory prezydenckie? Marszałek Sejmu zdecydowała…
- Nauczycielu, jaką podwyżkę otrzymasz w 2020 r.? O tym właśnie decyduje Sejm
- Zmiany w statucie to pokłosie doświadczeń z poprzedniej kadencji. Czeka nas ciężka praca, ale ją wykonamy
- Nauczanie o Holokauście – seminarium dla nauczycieli towarzyszyło obchodom wyzwolenia KL Auschwitz
- Walka trwa! Manifestacja pod hasłem „8 kwietnia, pamiętamy” w Szczecinie
- Rodzice nie mogą nagrywać nauczycieli bez ich zgody – czy są wyjątki od tej zasady?
- Tzw. podatek od cukru zapewni dofinansowanie sportu dzieci i młodzieży
- Przedstawiamy fragment książki „25 lekcji o edukacji i demokracji”, w którym mowa jest m.in. o nauczycielach z TON
- MEN otwiera się na akcję RPO #zadaNIEdomowe. Zleci przygotowanie odpowiedniego poradnika
- Coraz więcej pytań kierowanych do UODO dotyczy umieszczania wizerunku dzieci w internecie
- Oszczędności to nie tylko koniec darmowych biletów dla uczniów
- Co-sleeping, lunatykowanie i tzw. zespół niespokojnych nóg – o tym i nie tylko przeczytasz…
- Awans zawodowy. Nauczyciel bibliotekarz i jego awansowa teczka
- Centrum moich badań jest polski Lwów oraz polskie dziedzictwo narodowe w tym mieście i w okolicy
- Bliżej prawa – Casus. Możliwość kontynuowania absencji w pracy związanej z chorobą
- Pytanie do eksperta. Urlop zdrowotny a posiadanie roli