Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu


Z nauczycielem akademickim można nawiązać stosunek pracy na warunkach preferencyjnych tylko wówczas, gdy podejmuje zatrudnienie w szkole po raz pierwszy

Młodzi ludzie nie zawsze rozpoczynają karierę nauczycielską bezpośrednio po studiach. Bywa, że dopiero po kilku latach pracy na uczelni lub poza oświatą decydują się na pracę w szkole. Karta Nauczyciela dla tej grupy szczególnie szeroko otwiera drzwi, proponując im preferencyjne warunki zatrudnienia. Czy i kiedy młodzi ludzie mogą liczyć na lepszą umowę i co to oznacza?

 

Casus

„Zatrudniliśmy w tym roku osobę, która przez cztery lata pracowała jako asystentka na uczelni. Została zatrudniona na warunkach preferencyjnych, tak jak nauczyciel akademicki. Mam jednak wątpliwość, czy można było w ten sposób nawiązać z nią umowę, skoro przez dwa ostatnie lata prowadziła u nas letnie obozy naukowe na podstawie zlecenia. Zastanawiam się także, czy ma prawo do świadczenia na start, bo to nie jest jej pierwsza praca w życiu.

Druga osoba, którą zatrudniliśmy, przez sześć lat pracowała poza oświatą. Tę zatrudniliśmy jako osobę z tzw. dorobkiem zawodowym. Kto powinien ocenić ten dorobek? Na jednym ze szkoleń mówiono nam, że osoba z nadzoru pedagogicznego, czyli kto? Czy praca ta powinna być wykonywana u jednego pracodawcy, czy tak jak w tym przypadku może być wykonywana u kilku?

Trzecią osobę tuż po studiach zatrudniliśmy na podstawie umowy stażowej. W tym przypadku mamy wątpliwości co do przygotowania pedagogicznego. Czy w dalszym ciągu musi być to 150 godzin praktycznych? Jaki dokument powinien to potwierdzać, czy wystarczy indeks?

Jak wygląda proces awansowania tych dwóch pierwszych osób? Czy skrócenie stażu zależy od dyrektora, czy jest to zobowiązanie wynikające z ustawy – Karta Nauczyciela?”.



(…)

 

Teresa Konarska

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 36, także w formie e-wydania)



Pozostałe artykuły w numerze 36/2021: