Z nauczycielem akademickim można nawiązać stosunek pracy na warunkach preferencyjnych tylko wówczas, gdy podejmuje zatrudnienie w szkole po raz pierwszy
Młodzi ludzie nie zawsze rozpoczynają karierę nauczycielską bezpośrednio po studiach. Bywa, że dopiero po kilku latach pracy na uczelni lub poza oświatą decydują się na pracę w szkole. Karta Nauczyciela dla tej grupy szczególnie szeroko otwiera drzwi, proponując im preferencyjne warunki zatrudnienia. Czy i kiedy młodzi ludzie mogą liczyć na lepszą umowę i co to oznacza?
Casus
„Zatrudniliśmy w tym roku osobę, która przez cztery lata pracowała jako asystentka na uczelni. Została zatrudniona na warunkach preferencyjnych, tak jak nauczyciel akademicki. Mam jednak wątpliwość, czy można było w ten sposób nawiązać z nią umowę, skoro przez dwa ostatnie lata prowadziła u nas letnie obozy naukowe na podstawie zlecenia. Zastanawiam się także, czy ma prawo do świadczenia na start, bo to nie jest jej pierwsza praca w życiu.
Druga osoba, którą zatrudniliśmy, przez sześć lat pracowała poza oświatą. Tę zatrudniliśmy jako osobę z tzw. dorobkiem zawodowym. Kto powinien ocenić ten dorobek? Na jednym ze szkoleń mówiono nam, że osoba z nadzoru pedagogicznego, czyli kto? Czy praca ta powinna być wykonywana u jednego pracodawcy, czy tak jak w tym przypadku może być wykonywana u kilku?
Trzecią osobę tuż po studiach zatrudniliśmy na podstawie umowy stażowej. W tym przypadku mamy wątpliwości co do przygotowania pedagogicznego. Czy w dalszym ciągu musi być to 150 godzin praktycznych? Jaki dokument powinien to potwierdzać, czy wystarczy indeks?
Jak wygląda proces awansowania tych dwóch pierwszych osób? Czy skrócenie stażu zależy od dyrektora, czy jest to zobowiązanie wynikające z ustawy – Karta Nauczyciela?”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 36, także w formie e-wydania)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem