Chociaż pierwsze dni września za nami, wciąż niewiele wiemy o tym, czego konkretnie można się spodziewać w nowym roku szkolnym. Co to będzie za rok, co nas czeka?
Właściwie nie wiemy nic, poza tym, co wiedzieliśmy przed pierwszym dzwonkiem. Na tej podstawie możemy tylko spekulować, przypuszczać, że nie czeka nas nic dobrego. Z pewnością byłoby łatwiej, gdyby rzeczywistość w oświacie była bardziej przewidywalna, bardziej stabilna. Ale jest, jak jest, a jeśli chodzi o kluczowe sprawy, to… nikt nic nie wie.
Nikt nie wie, czy rząd panuje nad sytuacją pandemiczną, czy tylko mówi, że panuje. I czy ma jakiś plan B na wypadek zaostrzenia pandemii. Nie wiemy, jak długo potrwają zajęcia stacjonarne, chociaż chcielibyśmy, żeby trwały aż do ostatniego dzwonka w czerwcu 2022 r. Trzeba reagować, działać wyprzedzająco, zanim czwarta fala się rozpędzi. Jeśli robi się niewiele, to nadchodzi taki moment jak w październiku/listopadzie 2020 r., kiedy rząd oświadczył, że „pandemia nas zaskoczyła” i zamknął szkoły. Co dziś mówią politycy? Minister Czarnek zapewnia, że nie widać zagrożeń dla nauki stacjonarnej ani w krótszym, ani w dłuższym horyzoncie czasowym. Z kolei minister Niedzielski daje gwarancję na miesiąc, dwa nauki stacjonarnej (piszemy o tym na s. 3)
(…)
Jakub Rzekanowski
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem