Właśnie ruszył pilotaż Specjalistycznych Centrów Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW). W niektórych województwach nikt się do niego nie zgłosił, w innych biorą w nim udział dwie lub trzy placówki
Przypomnijmy w największym skrócie – w rządowym projekcie „Edukacja dla wszystkich” chodzi o to, by dzieci z różnymi niepełnosprawnościami i o różnym stopniu niepełnosprawności uczyły się w szkołach ogólnodostępnych razem z pozostałymi uczniami. Takie totalne włączanie wzbudza jednak wiele obaw i kontrowersji zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Krytycy projektu zwracają m.in. uwagę na nieprzygotowanie placówek masowych i brak doświadczenia nauczycieli z tych szkół w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Oprócz tego specjaliści zwracają uwagę, że uczeń z niepełnosprawnością zetknie się w szkole ogólnodostępnej z wymaganiami przekraczającymi jego możliwości, a w rezultacie dotknie go trudne doświadczenie odrzucenia przez środowisko rówieśnicze.
Wątpliwości
Obawy budzi także całkiem realna groźba zniszczenia systemu szkolnictwa specjalnego, które ma w naszym kraju duży dorobek i osiągnięcia. Co prawda, ministerstwo edukacji zapewnia, że nie ma planów likwidacji szkół specjalnych, jednak nie trzeba ich ustawowo likwidować, wystarczy odciąć od finansowania, tworząc nowe struktury, a będzie to oznaczać ich koniec. Nie od rzeczy jest więc pytanie, po co burzyć coś, co całkiem nieźle funkcjonuje, dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą oraz warunkami materialnymi dostosowanymi do potrzeb tych uczniów, a samo włączanie nie jest przecież niczym nowym, bo odbywa się od lat z różnym skutkiem.
(…)
Halina Drachal
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem