Z Łukaszem Woźnym, nauczycielem wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej w Zbąszyniu, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak Pan ocenia kondycję fizyczną uczniów po powrocie do nauki stacjonarnej?
– Spadek jest znaczny. Jeszcze nie było czasu, żeby to dokładnie zmierzyć i zdiagnozować, ale w maju się już przyjrzeliśmy problemowi. Widać ewidentnie, że wyniki wszystkich sprawdzianów i testów sprawnościowych były zdecydowanie dużo gorsze niż na początku września 2020 r. Do tego mamy znacznie więcej dzieci z kilkukilogramową nadwagą. Jest ona zauważalna u ok. 10-15 proc. z nich. Są też, niestety, poważne przypadki otyłości, także otyłości olbrzymiej. Mamy tu na myśli uczniów młodszych klas, głównie chłopców.
Jak duży jest ten spadek kondycji? Proszę to zobrazować na przykładach.
– Mam wrażenie, że w wielu przypadkach pozostała zaledwie jedna trzecia dotychczasowej sprawności.
Nie biegają tak szybko, nie skaczą wysoko, nie potrafią wykonać przewrotu w przód?
– To są deficyty we wszystkich sprawnościach. Są problemy z wytrzymałością, gibkością, koordynacją ruchową, siłą. To nie jest tak, że ten deficyt jest wyłącznie wydolnościowy. Podam może przykład z jednej z pierwszych lekcji, kiedy okazało się, że trzyminutowa rozgrzewka to zadanie ponad siły. Uczniowie zatrzymywali się po minucie i trzydziestu sekundach. Potem był już tylko trucht albo marsz. Dzieci mają nawet kłopot, żeby przez parę sekund wytrzymać w pozycji podporu do tzw. pompki. Dosyć długo pracuję w szkole i pamiętam nawet czasy, kiedy uczniowie gimnazjum byli dużo sprawniejsi ode mnie. Obecnie to ja mam lepszą wydolność mimo średniego wieku. Myślę, że niejeden 60-latek poradziłby sobie lepiej z taką rozgrzewką niż niektórzy uczniowie szkoły podstawowej.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie (nr 36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem