Rodzice dzieci z cukrzycą oczekują, że będą one akceptowane w szkole oraz będą mogły uczestniczyć w edukacji na tych samych zasadach co dzieci zdrowe, oczywiście z uwzględnieniem potrzeb związanych z chorobą
Cukrzyca typu 1 jest nieuleczalną chorobą przewlekłą. Układ odpornościowy niszczy komórki beta wysp trzustkowych wytwarzające insulinę, która obniża i utrzymuje właściwy poziom glikemii we krwi. Cukrzyca rozwija się najczęściej po przebytej infekcji wirusowej, na skutek czynników środowiskowych lub silnego stresu. Do najczęstszych objawów zalicza się: nagły spadek masy ciała, spożywanie dużej ilości płynów oraz częste oddawanie moczu.
Terapia diabetologiczna polega na utrzymywaniu właściwej glikemii dzięki zastosowaniu insulinoterapii (za pomocą zastrzyków lub pompy insulinowej). Bardzo duże znaczenie ma również regularny i zdrowy sposób odżywiania się oraz aktywność fizyczna. U chorych na cukrzycę zdarzają się epizody hiperglikemii, czyli wysokiego poziomu cukru we krwi, a także hipoglikemii, czyli niskiego poziomu cukru we krwi. W przypadku hiperglikemii diabetyk musi podać sobie odpowiednią ilość insuliny, aby obniżyć cukier, natomiast w przypadku hipoglikemii – musi podnieść sobie cukier. Jeżeli diabetyk jest przytomny, zazwyczaj pije słodki napój lub coś je, natomiast w przypadku utraty przytomności – należy podać mu zastrzyk z glukagonu i wezwać pogotowie.
Po rozpoznaniu cukrzycy świat chorego bardzo często przewraca się do góry nogami. Ciągły stres, kontrola glikemii co dwie godziny, kilkukrotne nocne wstawanie na pomiar, ważenie posiłków, przeliczanie dawki insuliny – tak wygląda życie z cukrzycą. Rodzice diabetyków muszą być 24 godziny na dobę w ciągłym napięciu, gotowi do mierzenia, ważenia, liczenia i podawania insuliny.
(…)
Patrycja Komolka,
nauczycielka w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Poznaniu
Więcej – GN nr 36 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem