Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?


Rodzice dzieci z cukrzycą oczekują, że będą one akceptowane w szkole oraz będą mogły uczestniczyć w edukacji na tych samych zasadach co dzieci zdrowe, oczywiście z uwzględnieniem potrzeb związanych z chorobą

Cukrzyca typu 1 jest nieuleczalną chorobą przewlekłą. Układ odpornościowy niszczy komórki beta wysp trzustkowych wytwarzające insulinę, która obniża i utrzymuje właściwy poziom glikemii we krwi. Cukrzyca rozwija się najczęściej po przebytej infekcji wirusowej, na skutek czynników środowiskowych lub silnego stresu. Do najczęstszych objawów zalicza się: nagły spadek masy ciała, spożywanie dużej ilości płynów oraz częste oddawanie moczu.

Terapia diabetologiczna polega na utrzymywaniu właściwej glikemii dzięki zastosowaniu insulinoterapii (za pomocą zastrzyków lub pompy insulinowej). Bardzo duże znaczenie ma również regularny i zdrowy sposób odżywiania się oraz aktywność fizyczna. U chorych na cukrzycę zdarzają się epizody hiperglikemii, czyli wysokiego poziomu cukru we krwi, a także hipoglikemii, czyli niskiego poziomu cukru we krwi. W przypadku hiperglikemii diabetyk musi podać sobie odpowiednią ilość insuliny, aby obniżyć cukier, natomiast w przypadku hipoglikemii – musi podnieść sobie cukier. Jeżeli diabetyk jest przytomny, zazwyczaj pije słodki napój lub coś je, natomiast w przypadku utraty przytomności – należy podać mu zastrzyk z glukagonu i wezwać pogotowie.

Po rozpoznaniu cukrzycy świat chorego bardzo często przewraca się do góry nogami. Ciągły stres, kontrola glikemii co dwie godziny, kilkukrotne nocne wstawanie na pomiar, ważenie posiłków, przeliczanie dawki insuliny – tak wygląda życie z cukrzycą. Rodzice diabetyków muszą być 24 godziny na dobę w ciągłym napięciu, gotowi do mierzenia, ważenia, liczenia i podawania insuliny.



(…)

 

Patrycja Komolka,

nauczycielka w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 w Poznaniu

 

Więcej – GN nr 36 (e-wydanie)

 

 

 



Pozostałe artykuły w numerze 36/2021: