Z Izabelą Faksą-Lerch, prezes Oddziału ZNP w Rybniku, rozmawia Jarosław Karpiński
W jakich nastrojach nauczyciele rozpoczęli nowy rok szkolny w Pani mieście?
– Z rozmów z nauczycielami wnioskuję, że z radością wracają do stacjonarnej pracy. Brakowało nam bezpośrednich kontaktów z uczniami, spotkań koleżeńskich w pokojach nauczycielskich. Życzymy sobie, żeby ta „normalność” trwała jak najdłużej. Podobne nastroje dominują chyba w całej Polsce i w całym środowisku oświatowym. Natomiast ta obecna, stacjonarna praca jest trochę inna niż przed pandemią. Przestrzegamy wytycznych sanitarnych, zachowujemy dystans, inaczej wyglądają przerwy lekcyjne. Mówię oczywiście o szkołach, bo przedszkola czy placówki specjalne pracowały cały czas w warunkach pandemii. Wszyscy też wiemy, że w kontaktach z małymi dziećmi nie ma mowy o zachowaniu dystansu.
O Rybniku było w minionym roku szkolnym głośno w całej Polsce w związku z upokarzającym dodatkiem motywacyjnym dla nauczycieli, który wynosił 1 zł brutto. Czy coś się zmieniło?
– Tak, od września dodatek ma wynosić całe 60 zł. Warto zauważyć, że władze samorządowe ustaliły jego wysokość na poziomie 75 proc. kwoty, która obowiązywała rok temu. Przed pandemią nauczyciele otrzymywali bowiem 80 zł dodatku, potem został on zmniejszony do 1 zł. W rozmowach z nami, z partnerami społecznymi, władze miasta deklarowały, że dodatek wróci do dawnego poziomu, skończyło się na 60 zł. Będziemy negocjować, by ta kwota była wyższa i pozwoliła dyrektorom, poprzez przyznanie dodatku motywacyjnego, wyrazić uznanie za wkład pracy i zaangażowanie nauczyciela w edukację dzieci i działanie szkoły. Kolejne rozmowy są zaplanowane na koniec listopada.
(…)
Cała rozmowa tylko w Głosie (nr 36, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem