Ministerstwo edukacji nie ma podstawowych informacji niezbędnych do zbadania, czy podwyższenie nauczycielskiego pensum o dwie - cztery godziny ma w ogóle sens. A to główny punkt szykowanych zmian w Karcie
W przedstawionych przez MEiN związkom zawodowym jeszcze przed wakacjami pomysłach na zmiany w Karcie Nauczyciela znalazło się szereg kontrowersyjnych rozwiązań, w tym m.in. likwidacja części dodatków i obcięcie o połowę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Na jakiej podstawie?
Nauczycieli najbardziej jednak zabolała propozycja podwyższenia pensum o dwie – cztery godziny tygodniowo. Nie wiadomo, na jakiej podstawie resort Przemysława Czarnka wpadł na taki pomysł. Jak czytamy w raporcie NIK, MEiN dysponuje jedynie szczątkowymi informacjami na temat czasu pracy nauczycieli. Zdaniem NIK ministerstwo edukacji ma jedynie dane o obciążeniu nauczycieli pracą w ramach pensum. Natomiast nie dysponuje „pełnymi danymi na temat obciążenia nauczycieli pracą w wymiarze tygodniowym, w zależności od typu szkoły, nauczanego przedmiotu, stopnia awansu zawodowego czy innych obowiązków wynikających z przydzielonych funkcji, a także informacjami, jaką część czasu pracy zdefiniowanego w art. 42 Karty Nauczyciela nauczyciele poświęcają na inne zadania, np. różne formy doskonalenia zawodowego”. Ostatnie analizy na ten temat pochodzą z lat 2011-2013!
Dzieje się tak, choć w szkołach – jak pokazała kontrola NIK – czas pracy jest rejestrowany i rozliczany. Ministerstwo edukacji nie potrafi jednak tych danych zebrać, przeanalizować, a następnie – wyciągnąć wniosków.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 36 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Przemęczeni nauczyciele finansują działalność szkół. Szokujący raport NIK o pracy w oświacie
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem