Ogromne pieniądze wydawane na system egzaminów zewnętrznych są w dużej mierze marnowane. Także z powodu ostatniej reformy w oświacie. Do takich wniosków doszła Najwyższa Izba Kontroli
NIK już po raz kolejny sprawdziła, czy system egzaminów funkcjonuje sprawnie, rzetelnie i prawidłowo oraz czy ma wpływ na jakość edukacji. Po lekturze raportu trudno o optymizm.
Zmiany w systemie egzaminacyjnym wprowadzane są powoli i topornie. Na co wskazała już kontrola NIK przeprowadzona w 2014 r. Wprawdzie Centralna Komisja Egzaminacyjna od tego czasu
usprawniła system egzaminów,
wdrożyła jednolite procedury wglądu do arkuszy egzaminacyjnych i weryfikacji prac uczniów, a także wprowadziła trzyletni cykl przygotowania arkuszy egzaminacyjnych, ale to wszystko za mało. Według NIK „system egzaminów zewnętrznych nie jest nadal w pełni sprawny”.
Izba pokazała to na kilku przykładach. Kontrolerom nie podoba się m.in. sposób przygotowania arkuszy egzaminacyjnych. Arkusze do testu pisemnego z kształcenia zawodowego przygotowywano w sposób uproszczony, bez ich „próbnego zastosowania na odpowiedniej populacji uczniów”. CKE nadal też korzystała z autorskich testów tworzonych przez OKE, a nie z testów stworzonych z wykorzystaniem banków zadań. CKE i OKE nie mają nawet formalnych i jednolitych na poziomie całego kraju kryteriów wyłaniania autorów i recenzentów zadań egzaminacyjnych! Co więcej – CKE nie zamierza takich kryteriów wprowadzić, uznając to za działanie „formalne i zbędne”. Być może dlatego, że – jak przyznała kontrolerom sama CKE – brakuje autorów zadań, nie zgłaszają się oni do konkursów mimo zwiększenia wynagrodzeń.
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 3, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3/2020:
- Pełnym głosem. Najpiękniejsza orkiestra świata
- Felieton. Jakie ma pan wykształcenie?
- Rząd wpisał podwyżkę do budżetu na 2020 r.! Ale skąd pieniądze?
- ZNP chce zmiany drakońskich przepisów dotyczących postępowań dyscyplinarnych
- Walka o godne zarobki. Wkrótce ruszy zbiórka podpisów
- „Mamy dobrą edukację i źle opłacanych nauczycieli”. Pikieta w obronie godności zawodu w Katowicach
- Musimy być zdeterminowani i odważni, bo nikt za nas tego nie zrobi. Tylko razem może nam się udać
- Minister Piontkowski chce „naprawiać” pragmatykę zawodową nauczycieli
- W edukacji wiele się dziś dzieje, głównie dzięki oddolnym działaniom
- Sejm za ustanowieniem 19 lutego Dniem Nauki Polskiej. Kopernik „wygrał” z Marią Skłodowską-Curie
- Nie może tak być, że nauczyciel jest zmuszony wybierać: książka czy teatr
- Zwolnienia? 40-osobowe klasy? Możemy nie mieć wyjścia
- Arcybiskup apeluje do MEN o wprowadzenie obowiązkowych lekcji religii lub etyki
- Ruszyła pierwsza tura ferii zimowych – w pięciu województwach
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu
- Tajne nauczanie w Częstochowie i rejonie w czasie II wojny światowej
- Pytania do eksperta: Koszty komornicze
- Bliżej prawa: Casus. Ulgi i uprawnienia dla niepełnosprawnych nauczycieli