W naszym cyklu przypomnieliśmy już, dlaczego uczenie dzieci konstruktywnego wyrażania złości jest tak ważne i podpowiadaliśmy, od czego warto zacząć tę naukę. Teraz przyjrzyjmy się praktycznym aspektom tego zadania
Podstawą udanego uczenia dzieci wyrażania emocji (i radzenia sobie z nimi) jest trafne rozpoznawanie ich emocji i potrzeb przez nas samych. Co zatem możemy zrobić, by upewnić się, czy dobrze rozumiemy emocje dziecka? W trudnej sytuacji powinniśmy zaoferować towarzyszenie mu w przeżywaniu emocji i pomoc w odczytaniu jego potrzeb. Należy:
>> zadbać o własny emocjonalny spokój i przyjąć wobec dziecka postawę akceptacji, empatii, życzliwości;
>> powstrzymać się przed upominaniem, krytykowaniem i przywoływaniem do porządku;
>> podjąć próbę werbalnej komunikacji z dzieckiem nie tylko, gdy jest w dobrym nastroju, ale też, gdy marudzi, odmawia czy „histeryzuje”;
>> postawić sobie za nadrzędny cel to, by zrozumieć emocje i potrzeby dziecka, a nie, by jak najszybciej je uciszyć czy skłonić do pożądanego postępowania (oczywiście w sytuacjach, gdy jest to możliwe);
>> spróbować wyobrazić sobie, co może myśleć i czuć dziecko w tym wieku w danej sytuacji (uwaga – często nie jest to coś „racjonalnego” z punktu widzenia dorosłego);
>> zachęcać dziecko, by powiedziało, jak się czuje lub czego potrzebuje, okazując mu akceptację, uwagę i zainteresowanie, nawet jeśli nie możesz lub nie chcesz dać mu tego, czego się domaga. Rozmowa o tym może obniżyć napięcie dziecka i ułatwić mu pogodzenie się z odmową. Ponadto, dzięki niej dziecko nauczy się, że emocje można wyrażać werbalnie – co zmniejszy ryzyko wyrażania złości poprzez agresję.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – GN nr 3 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3/2020:
- Pełnym głosem. Najpiękniejsza orkiestra świata
- Felieton. Jakie ma pan wykształcenie?
- Rząd wpisał podwyżkę do budżetu na 2020 r.! Ale skąd pieniądze?
- ZNP chce zmiany drakońskich przepisów dotyczących postępowań dyscyplinarnych
- Walka o godne zarobki. Wkrótce ruszy zbiórka podpisów
- „Mamy dobrą edukację i źle opłacanych nauczycieli”. Pikieta w obronie godności zawodu w Katowicach
- Musimy być zdeterminowani i odważni, bo nikt za nas tego nie zrobi. Tylko razem może nam się udać
- Minister Piontkowski chce „naprawiać” pragmatykę zawodową nauczycieli
- W edukacji wiele się dziś dzieje, głównie dzięki oddolnym działaniom
- Sejm za ustanowieniem 19 lutego Dniem Nauki Polskiej. Kopernik „wygrał” z Marią Skłodowską-Curie
- Nie może tak być, że nauczyciel jest zmuszony wybierać: książka czy teatr
- Marnowane środki, nietrafione projekty, błędy w arkuszach – NIK o egzaminach
- Zwolnienia? 40-osobowe klasy? Możemy nie mieć wyjścia
- Arcybiskup apeluje do MEN o wprowadzenie obowiązkowych lekcji religii lub etyki
- Ruszyła pierwsza tura ferii zimowych – w pięciu województwach
- Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu
- Tajne nauczanie w Częstochowie i rejonie w czasie II wojny światowej
- Pytania do eksperta: Koszty komornicze
- Bliżej prawa: Casus. Ulgi i uprawnienia dla niepełnosprawnych nauczycieli