Uczy się dziecko, a nie mózg. Wiedza o funkcjonowaniu mózgu może być przydatna do wspomagania uczenia się i efektywnego nauczania, o ile nie uwierzymy w zbyt uproszczone twierdzenia lub zwykłe mity
Naukowy krytyk pseudonaukowych koncepcji i praktyk Tomasz Witkowski stwierdza: „Neuronauka uczyniła ogromne postępy w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci, a neuronaukowcy wciąż dokonują oszałamiających odkryć w naszym mózgu. Niestety, równocześnie mali wielcy uczeni
zaśmiecili tę dziedzinę tysiącami nieuzasadnionych twierdzeń budzących bezzasadne oczekiwania” (Witkowski, 2019, s. 246-247). W poprzednim odcinku tej serii zaprezentowałem przykłady tego, co do edukacji przeniknęło ze swobodnie interpretowanych metafor („mózg jest mięśniem”) i wyników badań niewystarczająco starannych metodologicznie („>>Mózg to mięsień!<< Czyżby?”, GN nr 12 z 18 marca br.).
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – tylko w GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę!
- Felieton: Nauczanie telepatyczne
- Nauczyciele i uczniowie ruszyli do zdalnej pracy. MEN zawiodło na całej linii
- Rada pedagogiczna obradująca w sieci? To już możliwe
- CKE nie rezygnuje z próbnych egzaminów. Arkusze do ściągnięcia z internetu
- Poradnik MEN: Niech uczniowie wezmą odpowiedzialność za swoją naukę
- Fizyk uczący zdalnie: zakładam, że będę wystawiał same piątki
- Koronawirus za oceanem. Lekcji jest mniej, ale to wcale nas nie cieszy, raczej przeraża
- Członkowie ZNP w Krakowie przekażą część składek na walkę z koronawirusem. „Dla nas to duże pieniądze”
- Człowieku, gdybyś wiedział
- Nastroje Polaków w związku z pandemią: jest niepokój, ale młodzi częściej bagatelizują zalecenia
- Jak Związek starał się pomagać nauczycielom w czasie pandemii hiszpanki
- Inspir@cje wczesnoszkolne 2020. Edukacja w epoce „Homo tabletis”
- Socjolog: czas epidemii może zniweczyć plany edukacyjne części młodzieży
- Koronalekcje w szkole zawodowej: pierwszoklasiści uszyją poduszki do przytulania
- Jak przeżyć zdalne nauczanie i nie zwariować – 10 rad dla nauczycieli
- Umówiłem się z uczniami, że po powrocie do szkoły przedyskutujemy to, co teraz staramy się robić wirtualnie
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? W dobie pandemii i izolacji
- Nauczyciele prowadzący pracownie Code for Green bezboleśnie przeszli do pracy online w związku z koronawirusem
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Drodzy rodzice, wykorzystajcie ten czas. Nie wspierajcie się jedynie internetem