Z dr. Konradem Majem, psychologiem społecznym z Uniwersytetu SWPS w Warszawie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
1080 osób powyżej 18 lat zapytaliście o odczucia związane z pandemią. Co wynika z tych badań?
– Badania pokazują, że jesteśmy dość zdeterminowani, jeśli chodzi o stosowanie kwarantanny. Większość badanych uważa, że restrykcje z nią związane – w tym wysokie kary finansowane za jej złamanie – są słuszne. Dominująca grupa nie widzi powodu, żeby się uchylać od kwarantanny, gdyby doszło do sytuacji, w której musieliby się jej poddać. Być może dlatego, że bardziej niż o siebie martwią się o zdrowie swojej rodziny.
Większość badanych poddałoby się kwarantannie, czyli nie wszyscy…
– Rzeczywiście, jest pewien procent osób, które np. niespecjalnie przejmują się ograniczeniami. 4,3 proc. badanych uważa, że kary są zbyt wysokie, a 3,3 proc. chyba nie jest gotowych, by przez 14 dni żyć w odosobnieniu. Te odpowiedzi można powiązać z innymi wskaźnikami, z których wynika, że niemal 5 proc. nieszczególnie ogranicza kontakty z ludźmi. Widać, że jest jakiś procent ludzi, do których komunikaty o obostrzeniach niekoniecznie trafiają.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę!
- Felieton: Nauczanie telepatyczne
- Nauczyciele i uczniowie ruszyli do zdalnej pracy. MEN zawiodło na całej linii
- Rada pedagogiczna obradująca w sieci? To już możliwe
- CKE nie rezygnuje z próbnych egzaminów. Arkusze do ściągnięcia z internetu
- Poradnik MEN: Niech uczniowie wezmą odpowiedzialność za swoją naukę
- Fizyk uczący zdalnie: zakładam, że będę wystawiał same piątki
- Koronawirus za oceanem. Lekcji jest mniej, ale to wcale nas nie cieszy, raczej przeraża
- Członkowie ZNP w Krakowie przekażą część składek na walkę z koronawirusem. „Dla nas to duże pieniądze”
- Człowieku, gdybyś wiedział
- Jak Związek starał się pomagać nauczycielom w czasie pandemii hiszpanki
- Inspir@cje wczesnoszkolne 2020. Edukacja w epoce „Homo tabletis”
- Socjolog: czas epidemii może zniweczyć plany edukacyjne części młodzieży
- Koronalekcje w szkole zawodowej: pierwszoklasiści uszyją poduszki do przytulania
- Jak przeżyć zdalne nauczanie i nie zwariować – 10 rad dla nauczycieli
- Umówiłem się z uczniami, że po powrocie do szkoły przedyskutujemy to, co teraz staramy się robić wirtualnie
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? W dobie pandemii i izolacji
- Nauczyciele prowadzący pracownie Code for Green bezboleśnie przeszli do pracy online w związku z koronawirusem
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (7)
- Drodzy rodzice, wykorzystajcie ten czas. Nie wspierajcie się jedynie internetem