Z prof. Piotrem Długoszem, wicedyrektorem Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jakie zjawiska społeczne rodzi nowa sytuacja, w której się znaleźliśmy?
– Z perspektywy młodzieży ta nowa sytuacja jest jeszcze postrzegana jak długa przerwa, ale ograniczenia związanie z wychodzeniem z domu, brakiem normalnego dostępu do szkoły, wspólne przebywanie z rodziną w domu, mogą rodzić wiele stresów i lęków. Wkrótce pojawią się pytania o przyszłość.
Robicie ankietę „Krakowska młodzież w warunkach zagrożenia pandemią koronawirusa”. Co Was do tego skłoniło?
– Wprowadzone ograniczenia w nauce, pracy, wypoczynku, służbie zdrowia czy transporcie tworzą nowe warunki, w których przychodzi nam funkcjonować. W związku z tym, że jest to bezprecedensowa sytuacja utraty bezpieczeństwa społecznego, w której dochodzi do zmiany w życiu codziennym, zawodowym i społecznym, postanowiliśmy bliżej się przyjrzeć społecznym konsekwencjom tego fenomenu. Interesuje nas, jak młodzież znosi tę sytuację.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę!
- Felieton: Nauczanie telepatyczne
- Nauczyciele i uczniowie ruszyli do zdalnej pracy. MEN zawiodło na całej linii
- Rada pedagogiczna obradująca w sieci? To już możliwe
- CKE nie rezygnuje z próbnych egzaminów. Arkusze do ściągnięcia z internetu
- Poradnik MEN: Niech uczniowie wezmą odpowiedzialność za swoją naukę
- Fizyk uczący zdalnie: zakładam, że będę wystawiał same piątki
- Koronawirus za oceanem. Lekcji jest mniej, ale to wcale nas nie cieszy, raczej przeraża
- Członkowie ZNP w Krakowie przekażą część składek na walkę z koronawirusem. „Dla nas to duże pieniądze”
- Człowieku, gdybyś wiedział
- Nastroje Polaków w związku z pandemią: jest niepokój, ale młodzi częściej bagatelizują zalecenia
- Jak Związek starał się pomagać nauczycielom w czasie pandemii hiszpanki
- Inspir@cje wczesnoszkolne 2020. Edukacja w epoce „Homo tabletis”
- Koronalekcje w szkole zawodowej: pierwszoklasiści uszyją poduszki do przytulania
- Jak przeżyć zdalne nauczanie i nie zwariować – 10 rad dla nauczycieli
- Umówiłem się z uczniami, że po powrocie do szkoły przedyskutujemy to, co teraz staramy się robić wirtualnie
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? W dobie pandemii i izolacji
- Nauczyciele prowadzący pracownie Code for Green bezboleśnie przeszli do pracy online w związku z koronawirusem
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (7)
- Drodzy rodzice, wykorzystajcie ten czas. Nie wspierajcie się jedynie internetem