Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (7)


Uczy się dziecko, a nie mózg. Wiedza o funkcjonowaniu mózgu może być przydatna do wspomagania uczenia się i efektywnego nauczania, o ile nie uwierzymy w zbyt uproszczone twierdzenia lub zwykłe mity

Naukowy krytyk pseudonaukowych koncepcji i praktyk Tomasz Witkowski stwierdza: „Neuronauka uczyniła ogromne postępy w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci, a neuronaukowcy wciąż dokonują oszałamiających odkryć w naszym mózgu. Niestety, równocześnie mali wielcy uczeni

zaśmiecili tę dziedzinę tysiącami nieuzasadnionych twierdzeń budzących bezzasadne oczekiwania” (Witkowski, 2019, s. 246-247). W poprzednim odcinku tej serii zaprezentowałem przykłady tego, co do edukacji przeniknęło ze swobodnie interpretowanych metafor („mózg jest mięśniem”) i wyników badań niewystarczająco starannych metodologicznie („>>Mózg to mięsień!<< Czyżby?”, GN nr 12 z 18 marca br.).

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w GN nr 14-15 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2020: