Z dr Małgorzatą Snarską-Nieznańską, prezeską Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych w Budzie Ruskiej, rozmawia Anna Wojciechowska
Realizujecie projekt, który nazywa się Code for Green. Co to za projekt?
– Od dwóch lat uczymy, jak rozwiązywać problemy środowiskowe za pomocą programowania. Teraz okazało się, że wypracowany model działania znakomicie sprawdza się w czasie pandemii koronawirusa.
Projekt z Budy Ruskiej?
– Tak. Ludzie zawsze szeroko otwierają oczy, kiedy mówię, skąd jest Fundacja Forum Inicjatyw Społecznych i nasz program Code for Green. Wieś leży w otulinie Wigierskiego Parku Narodowego. To świetne miejsce do tego, żeby powstał program, który zwraca uwagę dzieci i młodzieży na problemy środowiskowe. A że uczy, jak je rozwiązywać poprzez innowacyjne technologie, to już suma doświadczeń ludzi, którzy pracują przy projekcie. Myślę, że to taki program, który bardzo szybko zmienia myślenie o edukacji.
Dlaczego?
– Wszyscy się zgadzamy, że edukacja w sumie niewiele zmieniła się w ciągu 250 lat. Mamy nowe narzędzia, wiedzę o relacjach międzyludzkich. W XX w. zrozumieliśmy, że prawa dzieci to prawa człowieka, więc i sposób nauczania stał się nieco inny. Jednak wciąż mamy do czynienia z edukacją podawczą.
(…)
Więcej – tylko w GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2020:
- Komentarz: Nauczyciele na szóstkę!
- Felieton: Nauczanie telepatyczne
- Nauczyciele i uczniowie ruszyli do zdalnej pracy. MEN zawiodło na całej linii
- Rada pedagogiczna obradująca w sieci? To już możliwe
- CKE nie rezygnuje z próbnych egzaminów. Arkusze do ściągnięcia z internetu
- Poradnik MEN: Niech uczniowie wezmą odpowiedzialność za swoją naukę
- Fizyk uczący zdalnie: zakładam, że będę wystawiał same piątki
- Koronawirus za oceanem. Lekcji jest mniej, ale to wcale nas nie cieszy, raczej przeraża
- Członkowie ZNP w Krakowie przekażą część składek na walkę z koronawirusem. „Dla nas to duże pieniądze”
- Człowieku, gdybyś wiedział
- Nastroje Polaków w związku z pandemią: jest niepokój, ale młodzi częściej bagatelizują zalecenia
- Jak Związek starał się pomagać nauczycielom w czasie pandemii hiszpanki
- Inspir@cje wczesnoszkolne 2020. Edukacja w epoce „Homo tabletis”
- Socjolog: czas epidemii może zniweczyć plany edukacyjne części młodzieży
- Koronalekcje w szkole zawodowej: pierwszoklasiści uszyją poduszki do przytulania
- Jak przeżyć zdalne nauczanie i nie zwariować – 10 rad dla nauczycieli
- Umówiłem się z uczniami, że po powrocie do szkoły przedyskutujemy to, co teraz staramy się robić wirtualnie
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić? W dobie pandemii i izolacji
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (7)
- Drodzy rodzice, wykorzystajcie ten czas. Nie wspierajcie się jedynie internetem