Klucz do sukcesu Mogłoby się wydawać, że szkolne sukcesy zależą przede wszystkim od poziomu zdolności i od ilorazu inteligencji. W końcu to te parametry ściśle wiążą się ze zdolnością do efektywnego uczenia się – czyż nie?
Okazuje się jednak, że najlepszym predyktorem szkolnych sukcesów nie jest wcale wynik testu na inteligencję, tylko… testu na łakomstwo. Jednak nie byle jakiego testu. Tzw. test pianki (ang. marshmallow test) po raz pierwszy przeprowadzono w latach 60. ubiegłego wieku. Dokonał tego prof. Walter Mischel, psycholog z Uniwersytetu Stanfordzkiego. Udział w eksperymencie wzięło po 16 dziewczynek i chłopców w wieku od trzy i pół do sześciu lat. Procedura była prosta – dzieciom składano propozycję: otrzymają jedną słodką piankę; mogą ją zjeść od razu lub poczekać chwilę na powrót eksperymentatora i wtedy otrzymać w nagrodę za oparcie się pokusie aż dwie pianki.
Kiedy w latach 80. badacz rozesłał do rodziców badanych dzieci ankiety badające ich sukcesy szkolne i życiowe, okazało się, że umiejętność oparcia się pokusie w wieku zaledwie kilku lat wyraźnie korelowała z sukcesami w dalszym życiu. Dzieci te (statystycznie) nie tylko miały wyższe osiągnięcia szkolne, ale też bardziej prawidłową masę ciała czy też większą zdolność utrzymywania trwałych przyjaźni. Lepiej też radziły sobie ze stresem i doświadczały mniejszych trudności z zachowaniem.
(…)
Magdalena Goetz
Psycholożka
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie