Nie odpuszczamy! Ze Sławomirem Broniarzem, prezesem Związku Nauczycielstwa Polskiego, rozmawiają Jakub Rzekanowski i Piotr Skura
Część strajkujących nauczycieli było rozczarowanych decyzją Prezydium ZG ZNP o zawieszeniu strajku, mówili, że akcja strajkowa powinna trwać jeszcze w maju. Czy po tym czasie, jaki minął od zawieszenia akcji, jest Pan wciąż przekonany, że to była słuszna decyzja?
– Absolutnie tak. Dalsze trwanie w strajku byłoby błędem. Z wielu powodów…
Dlaczego?
– Rząd nie chciał z nami negocjować. Podczas tych ośmiu spotkań ze stroną rządową nie usłyszeliśmy żadnych konstruktywnych propozycji. Jeśli pojawiały się jakieś pomysły, to służyły raczej konfrontacji z nami niż porozumieniu. Temu służyło też przyjęcie przez Sejm ustawy umożliwiającej klasyfikację uczniów przez obce osoby wyznaczone przez samorząd. Wcześniej minister Zalewska podpisała rozporządzenie pozwalające wyznaczać do zespołów nadzorujących egzaminy m.in. leśników i strażaków. W sporze ze strajkującymi nauczycielami rząd postanowił więc wziąć uczniów za zakładników. Nie mogliśmy na to pozwolić. Nie chcieliśmy, żeby uczniowie otrzymywali na koniec roku szkolnego oceny z sufitu, wystawione przez przypadkowe osoby. Ponieważ rząd nie chciał wziąć odpowiedzialności za sytuację uczniów, my jako nauczyciele przyjęliśmy tę odpowiedzialność.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie