ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)


Klucz do sukcesu Mogłoby się wydawać, że szkolne sukcesy zależą przede wszystkim od poziomu zdolności i od ilorazu inteligencji. W końcu to te parametry ściśle wiążą się ze zdolnością do efektywnego uczenia się – czyż nie?

Okazuje się jednak, że najlepszym predyktorem szkolnych sukcesów nie jest wcale wynik testu na inteligencję, tylko… testu na łakomstwo. Jednak nie byle jakiego testu. Tzw. test pianki (ang. marshmallow test) po raz pierwszy przeprowadzono w latach 60. ubiegłego wieku. Dokonał tego prof. Walter Mischel, psycholog z Uniwersytetu Stanfordzkiego. Udział w eksperymencie wzięło po 16 dziewczynek i chłopców w wieku od trzy i pół do sześciu lat. Procedura była prosta – dzieciom składano propozycję: otrzymają jedną słodką piankę; mogą ją zjeść od razu lub poczekać chwilę na powrót eksperymentatora i wtedy otrzymać w nagrodę za oparcie się pokusie aż dwie pianki.

Kiedy w latach 80. badacz rozesłał do rodziców badanych dzieci ankiety badające ich sukcesy szkolne i życiowe, okazało się, że umiejętność oparcia się pokusie w wieku zaledwie kilku lat wyraźnie korelowała z sukcesami w dalszym życiu. Dzieci te (statystycznie) nie tylko miały wyższe osiągnięcia szkolne, ale też bardziej prawidłową masę ciała czy też większą zdolność utrzymywania trwałych przyjaźni. Lepiej też radziły sobie ze stresem i doświadczały mniejszych trudności z zachowaniem.



(…)

 

Magdalena Goetz

Psycholożka

Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019: