Zawieszeni Właściwie chciałam swój felieton zatytułować „Krajobraz po bitwie”, ale zaraz nasuwają mi się kolejne pytania szczegółowe: „Jakiej bitwie? Kogo z kim? Kto wygrał, a kto przegrał?”… Dałam sobie spokój z językiem wojennym, wszak każdy w miarę zorientowany człowiek wie, że to typowe dla języka nowomowy, propagandy, manipulacji językowej itd.
Niech będzie „Zawieszeni”. Kto? Nauczyciele, którzy podjęli strajk. W imię obrony godności (idealizm). Poprawy własnych warunków bytowych przez podwyżki płac (realizm). Zwrócenia uwagi na skutki „deformy oświaty” (pragmatyzm).
Dlaczego? Ponieważ nauczyciele są odpowiedzialni. W mojej szkole wyglądało to tak. Czekamy na decyzję rządu, że podejmie sensowne rozmowy z nauczycielami. Dajemy czas. Ale jest deadline. Trzeba wystawić oceny. Łamiemy się i wystawiamy. Czekamy dalej. Optymiści. Ale trzeba w końcu klasyfikować uczniów i robimy to. Świadomi, że jesteśmy w sytuacji moralnego szantażu. Nasze dobro, warunki bytowe naszych rodzin, szanse naszych dzieci na lepsze życie oddalają się wraz z wizją wywalczonej podwyżki. Ale postawieni pod ścianą, czyli ostatnim dniem możliwego klasyfikowania uczniów przez radę pedagogiczną, klasyfikujemy. My – nauczyciele, a nie np. wójt w wyniku uchwalonego z dnia na dzień prawa. I zawieszamy strajk 27 kwietnia. Żeby nasi uczniowie spokojnie zdali matury.
Co straciliśmy, a co zyskaliśmy? Tu każdy powie po swojemu.
(…)
Marzena Drężek
Nauczycielka języka polskiego
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie