Szkoła jest arcyważna Z prof. Janem Woleńskim, filozofem i nauczycielem akademickim, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
W petycji do premiera, którą Pan Profesor podpisał, czytamy o „tonącej polskiej edukacji” i szkodach „powstałych w wyniku ostatniej reformy”. Jest także w niej wezwanie do podjęcia prawdziwych negocjacji z nauczycielami. Co skłoniło Pana do okazania wsparcia nauczycielom?
– Nauczyciele są przeciążeni pracą i źle opłacani. Zarówno oni, jak i uczniowie zasługują na lepszy system edukacji. Powinien powstać raport o oświacie polskiej – głęboki, socjologiczny, porównawczy. Należałoby zaangażować do tego grupę wybitnych socjologów, a takich nam w kraju nie brakuje.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie