Był strajk – są trwałe, mam nadzieję, że bardzo trwałe efekty tego trzytygodniowego protestu w polskiej oświacie. To był największy, najbardziej masowy i najdłuższy strajk od 30 lat. Największy nie tylko w oświacie, ale ogólnie największy protest pracowniczy w Polsce od lat 80. I nikt tego nam, strajkującym i popierającym ten strajk, nie odbierze. Nikt tego nie zakrzyczy, nie przykryje hejtem i fałszem. Nie dajmy sobie tego odebrać, chociaż po strajku wielu z nas jest trudno, bardzo trudno, także z powodu utraconych zarobków.
Zawieszenie strajku – zawieszenie, bo nie jest to koniec protestu – część uczestników tej akcji odebrała jako upadek nadziei na zmiany, na poprawę swojego losu, na odzyskanie godności. Zawód wielu strajkujących był silny, bo spotkali się z murem obojętności po stronie rządzących, z manipulacjami, oszczerstwami, z wielką presją czy wręcz szantażem. Ale jeśli na chłodno spojrzymy na historię walk pracowniczych, to niewiele było strajków, które zakończyły się natychmiast wygraną, całkowitym zwycięstwem. Każdy strajk jest etapem w drodze do zwycięstwa. Nawet podpisanie porozumienia z władzą w świetle jupiterów nie daje gwarancji pełnego sukcesu.
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały komentarz – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Pytaj o dowody. Edukacja oparta na badaniach
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie