Efektownie? Efektywnie? Reformatorskie myślenie o edukacji w latach 90. XX w. wiązało się z wprowadzeniem do nauczania rozlicznych i przeróżnych metod aktywizujących, zwanych też aktywnymi. Przyjrzyjmy się im…
W poprzednim odcinku starałem się pokazać, że przywiązanie do własnych nauczycielskich przekonań o wyższości nauczania tradycyjnego (w opozycji do nowinek) albo postępowego (w opozycji do przestarzałych tradycji) nie służy efektywnemu nauczaniu („Tradycyjna, nowoczesna?”, GN nr 16-17 z 17-24 kwietnia br.). Tym, co powinno weryfikować efektywność nauczania i wspomagania rozwoju lub terapii uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), są wyniki badań. Chodzi o badania przeprowadzone zgodnie z wysokimi standardami metodologicznymi, a nie jedynie o to, co bywa „badaniami” nazywane (np. obserwacje praktyków). W tym miejscu chcę podkreślić, że tzw. dobre praktyki warte są propagowania, lecz należy mieć świadomość, że nie mają one rangi dowodu skuteczności. Mogą być natomiast inspiracją do stawiania hipotez i ich weryfikacji w systematycznych badaniach.
W tym i kilku kolejnych odcinkach chcę przyjrzeć się przykładowym metodom aktywizującym uczniów i uczennice w procesie uczenia się.
(…)
Tomasz Garstka
Psycholog
Cały tekst – GN nr 18-19 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 18-19/2019:
- Pełnym głosem. POWER! Silni, bo zjednoczeni
- Felieton. Odpowiedzialność zbiorowa
- Strajk zawieszony, ale protest trwa
- Sławomir Broniarz: Strajk zawieszony, protest trwa. My, nauczyciele, mamy pomysł na szkołę
- Tysiące ludzi przed MEN: pedagodzy, rodzice, protestujący i popierający protest
- Jak nie dać pieniędzy oświacie? Kluczowe pytanie rządu przy tzw. okrągłym stole
- Rozmowa. Musi powstać raport o edukacji
- Felieton. Wolna chata
- Nieznani sprawcy próbowali sparaliżować maturę
- Pieniądze to nie wszystko? Szwedzka szkoła w obliczu poważnego kryzysu – część I
- Nauczyciele Roku piszą do premiera: natychmiastowa dymisja Anny Zalewskiej!
- Prof. Rafał Matyja: Nauczyciel nie może być tubą ministra
- Rozmowa. Wiem, co moi uczniowie czytają, co oglądają, wiem, kiedy są zmartwieni, a kiedy zakochani…
- Prawnik w szkole. Zdrowie ucznia pod nadzorem
- Dialog motywujący w szkole – wprowadzenie
- ABC efektywnej nauki. Jak rozwijać wytrwałość i co zrobić, by pomóc mniej wytrwałym? (część XIII – ostatnia)
- Psychoterapia w szkole
- Nadesłane do Głosu. Dzięki strajkowi nauczycieli Polacy zrozumieli, że edukacja to ważna sprawa
- Praca z dziećmi z ryzykiem dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej
- Awans zawodowy. Piszemy sprawozdanie