3/4 nauczycieli pracuje w wymiarze większym niż 18-godzinne pensum. W części szkół łamane są zasady przydzielania godzin ponadwymiarowych. NIK przedstawiła raport o organizacji pracy nauczycieli w szkołach
Najwyższa Izba Kontroli zdecydowała się na bezprecedensowe w ostatnich latach przedsięwzięcie, jeśli chodzi o skalę kontroli. Kontrolerzy weszli do MEiN i do 20 szkół publicznych, a kolejnych 86 placówek – na zlecenie NIK – skontrolowali kuratorzy oświaty. Ponadto w badaniu kwestionariuszowym wzięło udział ponad 5 tys. dyrektorów szkół i niemal 25,5 tys. nauczycieli.
Wszystko po to, by zbadać funkcjonowanie szkół w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 26 marca 2021 r., czyli w ciągu trzech lat szkolnych. Dwa z nich objęte były lockdownem i zdalnym nauczaniem z powodu pandemii koronawirusa. Izba przypomniała też, że był to okres, gdy kolejni ministrowie edukacji fundowali oświacie zmiany w przepisach dotyczących warunków pracy i płacy nauczycieli.
Dzwonek alarmowy
Obszerny, 131-stronnicowy raport NIK, to dzwonek ostrzegawczy dla najważniejszych osób w państwie decydujących o nakładach na oświatę. W szkołach brakuje nauczycieli, a problem ten staje się coraz poważniejszy i odbija się nie tylko na warunkach pracy pedagogów, ale też na kształceniu uczniów.
Średni wiek nauczycieli w Polsce rośnie. W 2018 r. było to 46 lat, a w 2019 r. i 2020 r. – już 47 lat. Niemal połowa dyrektorów szkół (tj. 46 proc.), którzy wzięli udział w badaniu kwestionariuszowym NIK, informowała o problemach z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników. Najtrudniej było pozyskać nauczycieli fizyki (33 proc.) i matematyki (32 proc.), chemii (24 proc.), języka angielskiego (20 proc.) i informatyki (18 proc.).
Szukając rozwiązania, dyrektorzy łapali się każdej szansy. 38 proc. z nich zatrudniało nauczycieli emerytów, a 35 proc. – nauczycieli bez wymaganych kwalifikacji (legalnie, za zgodą kuratora).
(…)
Piotr Skura
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 36, e-wydanie )
Pozostałe artykuły w numerze 36/2021:
- Pełnym głosem. Nikt nic nie wie
- Felieton. Kto (nie) potrzebuje integracji
- Pierwszy dzwonek za nami. Wróciliśmy do szkoły. Na jak długo?
- Raport NIK podważył pomysły MEiN na zmiany w Karcie Nauczyciela
- NIK potwierdziła, że w szkołach brakuje nauczycieli i wpływa to na pogorszenie oferty edukacyjnej
- Nie chcesz szkoły partyjnej? Włącz się do akcji Wolna Szkoła
- Czekamy na uczniów z Afganistanu. Będziemy potrzebowali wsparcia wielu organizacji i osób
- ZNP: W budżecie państwa na 2022 r. brakuje pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
- Felieton. Poszukiwana, poszukiwany
- Dodatek motywacyjny. Władze miasta uległy, ale to nie koniec naszych akcji
- Co się dzieje z projektem „Edukacja dla wszystkich”?
- Odpowiedzi MEiN na nasze pytania wcale nas nie uspokoiły, wręcz przeciwnie
- Start konkursu CanSat 2022 – zgłoś zespół uczniowski!
- Gry zespołowe nie są o wiele bardziej kontaktowe niż wspólna zupa w stołówce
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (19). R – Rozkładanie w czasie uczenia się
- Awans zawodowy. Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie
- Sytuacja dzieci z cukrzycą w szkole i oczekiwania ich rodziców – co wynika z badań ankietowych?
- Casus. Sposób zatrudnienia osób wchodzących do zawodu
- Pytania do eksperta. Pracownicy chronieni przed zwolnieniem