Edukacja oparta na badaniach: Informacja zwrotna


Uważna obserwacja postępów (lub trudności) uczniów i uczennic w procesie nabywania kompetencji oraz dotyczący tego feedback odgrywają wielką rolę w poprawie efektów uczenia się

W poprzednich trzech odcinkach opisywałem metody wspomagające uczenie się: trening czytania ze zrozumieniem, tworzenie map myśli i różne formy dyskusji. Prof. John Hattie (2015) w syntezie wielu metaanaliz badań, mierząc wielkość efektu statystyką d Cohena, uzyskał następujące wyniki (J. Hattie – literatura, s. 367):

  • programy rozwijające zdolności rozumienia tekstu d = 0,60;
  • tworzenie map myśli d = 0,60;
  • dyskusje klasowe d = 0,82.

Jak widać, dyskusje prowadzone w klasie zgodnie z ich celami (np. dla ustalenia metodologii projektu badawczego czy propozycji interpretacji zdarzeń, a nie dla ustalenia faktów) są bardzo efektywne.

(…)



Tomasz Garstka, psycholog

Więcej – tylko w Głosie nr 29-30 i w e-wydaniu



Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2019: