W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?


Wyrażanie złości w sposób konstruktywny i akceptowalny społecznie jest ogromnie ważną i przydatną umiejętnością, której jednak trzeba się nauczyć. Jak możemy w tym pomóc naszym podopiecznym?

Małe dziecko wyraża frustrację i złość najpierw głównie poprzez płacz (często gwałtowny), a później często przez zachowania mające cechy agresji: krzyk, odpychanie, rzucanie (przedmiotami), uderzanie rękami czy nogami (czasem w osoby, ale też np. w ścianę, podłogę). Jak już wiemy, wynika to z dwóch głównych przyczyn: trudności w kontrolowaniu ekspresji emocjonalnej oraz ograniczonej możliwości komunikacji (patrz GN nr 49 z 4 grudnia br. „Jak uczymy się złości?”). Dziecko uczy się bowiem tych zachowań, kiedy jeszcze nie potrafi mówić lub gdy ta umiejętność jest słabo rozwinięta. Na tym etapie życia szturchnięcie kogoś, kto nas drażni, jest po prostu skutecznym sposobem zakomunikowania mu, by przestał.

 



(…)

 

Magdalena Goetz

psycholożka

Cały tekst – GN nr 51-52 (e-wydanie)

 

 



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2019: