Aresztowanie przez Niemców 183 krakowskich profesorów w listopadzie 1939 r. jest chyba najbardziej znaną akcją okupanta wymierzoną w polską inteligencję. W jej cieniu pozostaje Zweite Sonderaktion Krakau
6 listopada 1939 r. Niemcy aresztowali 183 profesorów krakowskich uczelni i wywieźli ich do obozów koncentracyjnych w Sachsenhausen i Oranienburgu. Wśród aresztowanych było 155 profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego, 22 z ówczesnej Akademii Górniczej i trzech z Akademii Handlowej. Wydarzenie to znane jako Sonderaktion Krakau stało się najbardziej symbolicznym przejawem walki niemieckiego okupanta ze szkolnictwem polskim.
Przy okazji 80. rocznicy tego wydarzenia przypadającej w listopadzie 2019 r., wypada przypomnieć również o drugiej tego typu akcji, która miała miejsce
zaledwie trzy dni później,
9 listopada 1939 r. Przeszła do historii jako Zweite Sonderaktion Krakau. Objęła 120 osób, w tym przede wszystkim urzędników i nauczycieli. Zachował się – o czym za chwilę – cenny dokument z relacją świadka tych wydarzeń dr. Jana Bałabuszyńskiego, nauczyciela IX LO im. J. Hoene-Wrońskiego.
Zanim jednak przejdę do Zweite Sonderaktion Krakau, nie mogę nie wspomnieć o wielu podobnych działaniach podejmowanych przez Niemców na przełomie 1939/1940 r. i wymierzonych w polską inteligencję, w tym nauczycieli. Niemieccy okupanci przeprowadzili także:
>> Sonderaktion w Częstochowie (9-11 listopada 1939 r. – 90 osób aresztowanych);
>> Sonderaktion Lublin (listopad 1939 r. – 70 osób aresztowanych);
>> Intelligenzaktion Litzmannstadt i Sonderfahndungsbuch Polen w regionie łódzkim (główne aresztowania 9-11 listopada 1939 r., egzekucje 21-30 listopada i dalej do wiosny 1940 r. – ponad 2 tys. ofiar);
>> Intelligentaktion Masovien na Mazowszu (przełom 1939-1940 r. – 6,7 tys. ofiar).
Należy pamiętać także o represjach przeprowadzonych zaraz po wybuchu wojny i w trakcie działań zbrojnych we wrześniu 1939 r. wobec polskich elit w Poznaniu – Intelligenzaktion Posen (2 tys. ofiar), na Pomorzu – Intelligenzaktion Pomeranien (wrzesień 1939 r. – kwiecień 1940 r. – 30-40 tys. ofiar), Śląsku – Intelligenzaktion Schleisen (1939-1940 – 2 tys. ofiar).
(…)
dr Piotr Wierzbicki
ZNP Kraków-Śródmieście
Cały tekst – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2019:
- pełnym głosem. Nie wierzcie im, czytajcie Kartę
- Nauczycielska ustawa zawodowa zagrożona?
- Felieton. Stan likwidacji
- Żaden związek nie może proponować likwidacji Karty Nauczyciela. My jej bronimy i będziemy bronić!
- Ludzie muszą zrozumieć, że przyszłość ich dzieci zależy od nas, nauczycieli
- Urlopy dla poratowania zdrowia: trudniej złożyć odwołanie od orzeczenia
- Wyniki PISA są świetne – nie możemy tego popsuć!
- Publikujemy fragmenty przemowy noblowskiej Olgi Tokarczuk, wygłoszonej w Sztokholmie 7 grudnia 2019 r.
- Zależy mi, żeby moi uczniowie patrzyli dalej niż sala lekcyjna
- Opinia MEN: Wyjazd z uczniami w ramach czasu pracy nauczycieli
- W szkole obowiązkowo o klimacie! Nie można czekać
- Wyzwanie Moon Camp Discovery – zgłoś projekt do 31 stycznia 2020 r.
- Jedyny taki przegląd. XXIV Ogólnopolska Scena Prezentacji Artystycznych Realizacji OSPAR 2019
- Gminom brakuje pieniędzy na oświatę, ale niektóre łatają budżety pieniędzmi z subwencji
- W naszych klasach przybywa uczniów z doświadczeniem migracji. Musimy być na to przygotowani
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po egzaminie lub rozmowie
- Świąteczny kiermasz w Szkole Podstawowej nr 19 w Rybniku
- Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- XXI Mistrzostwa Polski Pracowników Oświaty w Badmintonie im. Wiesława Drewicza
- Pytania do eksperta. Kontrola wykorzystywania zwolnień
- Casus. Jak uzyskać urlop zdrowotny – procedura krok po kroku