Z Małgorzatą Kuleszą, nauczycielką przyrody i chemii w XIII Liceum Ogólnokształcącym im. Bohaterów Westerplatte w Krakowie, Nominowaną do tytułu Nauczyciel Roku 2019, rozmawia Halina Drachal
Razem z uczniami podróżuje Pani niemal po całym świecie. Jak Wam się to udaje?
– Dzięki nowym technologiom, które pełnią ważną funkcję w mojej pracy. Program Skype w klasie umożliwia mi zabranie uczniów w podróż po całym świecie. Nie opuszczając sali lekcyjnej, wspólnie z profesjonalnym przewodnikiem, zwiedzamy muzea, odbywamy wycieczki do parków narodowych czy bierzemy udział w wykładzie ekspertów z innych krajów. Zwiedziliśmy m.in. Aquarius, czyli największe na świecie podwodne laboratorium badające środowisko morskie w pobliżu Florydy. O aligatorach uczyliśmy się podczas wirtualnej wycieczki do Aquarium w Fort Fisher w Północnej Karolinie w USA. Zanurkowaliśmy w Oceanie Indyjskim, aby przyjrzeć się życiu panującemu na rafie koralowej. Mio Hioro, japońska nauczycielka, finalistka konkursu Global Teacher Prize, opowiadała o tsunami, trzęsieniach ziemi i problemach, z jakimi boryka się jej kraj. Każde takie spotkanie jest dla nas ogromnym przeżyciem i bardzo nas wzbogaca.
Jak udaje się Pani łączyć te projekty z realizacją podstawy programowej?
– Uważam, że dziś jednym z najważniejszych celów w szkole powinna być edukacja na temat zrównoważonego rozwoju, uwrażliwienie uczniów na problemy współczesnego świata poprzez angażowanie ich w różne działania i uczenie odpowiedzialności za to, co robią. To bardzo łatwo można zintegrować z programem nauczania na każdym przedmiocie. Ja zetknęłam się z problematyką zrównoważonego rozwoju kilkanaście lat temu podczas seminarium zorganizowanego przez Radę Europy w ramach programu Pestalozzi i zaczęłam wprowadzać na swoich przedmiotach. Zależy mi bardzo, żeby uczniowie rozumieli współczesny świat. Skype w klasie, globalne projekty inicjowane przez znane na świecie osoby bardzo nam w tym pomagają. Uczymy się razem z najlepszymi na świecie. W ubiegłym roku braliśmy udział w projekcie „Be the change take the challenge”, prowadzonym przez Barbarę Zielonkę, nauczycielkę z Norwegii, która znalazła się w gronie 10 najlepszych pedagogów świata. W tym roku skończyliśmy „Goals Project” koordynowany przez Jennifer Williams, współzałożycielkę globalnego ruchu TeachSDGs. Teraz kolejny projekt „Climate Action” z Koenem Timmersem, finalistą GTP, dotyczący zmian klimatu.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2019:
- pełnym głosem. Nie wierzcie im, czytajcie Kartę
- Nauczycielska ustawa zawodowa zagrożona?
- Felieton. Stan likwidacji
- Żaden związek nie może proponować likwidacji Karty Nauczyciela. My jej bronimy i będziemy bronić!
- Ludzie muszą zrozumieć, że przyszłość ich dzieci zależy od nas, nauczycieli
- Urlopy dla poratowania zdrowia: trudniej złożyć odwołanie od orzeczenia
- Wyniki PISA są świetne – nie możemy tego popsuć!
- Publikujemy fragmenty przemowy noblowskiej Olgi Tokarczuk, wygłoszonej w Sztokholmie 7 grudnia 2019 r.
- Opinia MEN: Wyjazd z uczniami w ramach czasu pracy nauczycieli
- W szkole obowiązkowo o klimacie! Nie można czekać
- Walka okupanta niemieckiego z polską inteligencją – 80 lat temu miała miejsce Zweite Sonderaktion Krakau
- Wyzwanie Moon Camp Discovery – zgłoś projekt do 31 stycznia 2020 r.
- Jedyny taki przegląd. XXIV Ogólnopolska Scena Prezentacji Artystycznych Realizacji OSPAR 2019
- Gminom brakuje pieniędzy na oświatę, ale niektóre łatają budżety pieniędzmi z subwencji
- W naszych klasach przybywa uczniów z doświadczeniem migracji. Musimy być na to przygotowani
- Świąteczny kiermasz w Szkole Podstawowej nr 19 w Rybniku
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po egzaminie lub rozmowie
- Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- XXI Mistrzostwa Polski Pracowników Oświaty w Badmintonie im. Wiesława Drewicza
- Pytania do eksperta. Kontrola wykorzystywania zwolnień
- Casus. Jak uzyskać urlop zdrowotny – procedura krok po kroku