Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu


Część IV. Jesteś opiekunem stażu? A może jesteś nauczycielem stażystą lub kontraktowym i korzystasz z pomocy opiekuna stażu? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla ciebie. Śledź również kolejne odcinki cyklu

Poprzedni odcinek (GN nr 50 z 11 grudnia br.) zakończyłam przypomnieniem, że:

>> ustalana przez dyrektora ocena dorobku za okres stażu może być pozytywna lub negatywna. Ocena sporządzana jest na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania;

>> odwołanie od oceny dorobku rozpatruje zespół oceniający powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczyciela placówki doskonalenia nauczycieli – przez kuratora oświaty.

Opiekun stażu powinien upewnić się, że jego podopieczny zna te procedury.

Napisałam, że często na zakończenie stażu nauczyciel jest proszony przez dyrektora o wypełnienie arkusza samooceny. Dyrektor uwzględnia informacje z arkusza podczas ustalania oceny dorobku.

Poniżej zamieszczam przykładowy arkusz samooceny.

 

PRZYKŁAD

 

Arkusz samooceny nauczyciela stażysty

>> Kryterium 1): poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Znam podstawę programową kształcenia ogólnego – zadania szkoły oraz cele kształcenia, treści nauczania, warunki i sposób realizacji. Poprawnie organizuję proces dydaktyczny, wychowawczo-opiekuńczy na podstawie znajomości podstawy programowej. Dokonuję trafnego wyboru metod pracy w związku z realizowanymi treściami. Diagnozuję, oceniam i monitoruję postępy uczniów, osiągam pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Posługuję się poprawną polszczyzną, skutecznie komunikuję się z uczniami.

>> Kryterium 2): dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki.

Stosuję obowiązujące w szkole procedury dotyczące bezpieczeństwa i higieny podczas zajęć realizowanych przez szkołę. Dbam o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć, przerw śródlekcyjnych oraz wyjść i wyjazdów poza teren szkoły. Organizuję pogadanki i konkursy dotyczące bezpieczeństwa w szkole, w drodze do i ze szkoły oraz podczas korzystania z komputera i internetu. Realizuję programy profilaktyczne takie jak „Spójrz inaczej” czy „Nie pal przy mnie, proszę”. Tworzę klimat bezpieczeństwa, zawsze reaguję na ryzykowne zachowania członków społeczności szkolnej, próbuję im zapobiegać, rozwiązuję problemy. Realizuję zapisy Statutu i Programu Wychowawczo-Profilaktycznego w zakresie bezpieczeństwa. Pełnię dyżury zgodnie z harmonogramem i regulaminem.



(…)

 

Beata Rechnio-Kołodziej

Ekspert z listy MEN

 

Cały tekst – GN nr 51-52 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2019: