Z prof. Zbigniewem Marciniakiem*, matematykiem z Uniwersytetu Warszawskiego, członkiem międzynarodowego zespołu ekspertów matematycznych w programie PISA, rozmawia Piotr Skura
Poznaliśmy wyniki najnowszej edycji badania umiejętności 15-latków PISA. Polscy uczniowie w części dotyczącej umiejętności matematycznych zdobyli 516 pkt, czyli aż o 11 pkt więcej niż w badaniu z 2015 r. i o 27 pkt więcej, niż wynosi średnia OECD. W Europie lepsi od naszych nastolatków byli tylko ich rówieśnicy z Estonii. Jakie są źródła tego sukcesu?
– Wynik jest rzeczywiście znakomity. W Europie tak naprawdę tylko Estończycy osiągnęli lepszy wynik. Uczniowie z Holandii i Szwajcarii mają wynik porównywalny z naszymi uczniami. A właściwie z uczniami ostatniej klasy gimnazjum w 2018 r. Czemu możemy przypisać ten sukces? Można tu jedynie stawiać hipotezy. Wydaje mi się, że dużą rolę odegrało konsekwentne wdrażanie podstawy programowej z 2008 r. Konsekwencja polegała na tym, że system egzaminacyjny bardzo poważnie potraktował zapisy podstawy. Zadania na egzaminach gimnazjalnych, a dziś na egzaminie ósmoklasisty, wyraźnie stawiają na umiejętności złożone. W zadaniach nie chodzi więc tylko o odtwarzanie prostych operacji matematycznych; przed uczniem stawia się wymagania bardziej złożone. Uczeń musi się zastanowić nad określoną ścieżką postępowania, zaplanować swoje kroki w celu rozwiązania zadania. To trudne. Co zresztą pokazują wyniki badania PISA. Młodzież w większości krajów świata ma z tym problem. Polska wygrywa także dzięki temu, że ma niski odsetek uczniów, którzy rozwiązują zadania na najniższym poziomie, czyli w ogóle nie potrafią sobie poradzić z zadaniami złożonymi. Mamy też spory odsetek uczniów, którzy rozwiązują zadania fantastycznie, na najwyższym poziomie.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2019:
- pełnym głosem. Nie wierzcie im, czytajcie Kartę
- Nauczycielska ustawa zawodowa zagrożona?
- Felieton. Stan likwidacji
- Żaden związek nie może proponować likwidacji Karty Nauczyciela. My jej bronimy i będziemy bronić!
- Ludzie muszą zrozumieć, że przyszłość ich dzieci zależy od nas, nauczycieli
- Urlopy dla poratowania zdrowia: trudniej złożyć odwołanie od orzeczenia
- Publikujemy fragmenty przemowy noblowskiej Olgi Tokarczuk, wygłoszonej w Sztokholmie 7 grudnia 2019 r.
- Zależy mi, żeby moi uczniowie patrzyli dalej niż sala lekcyjna
- Opinia MEN: Wyjazd z uczniami w ramach czasu pracy nauczycieli
- W szkole obowiązkowo o klimacie! Nie można czekać
- Walka okupanta niemieckiego z polską inteligencją – 80 lat temu miała miejsce Zweite Sonderaktion Krakau
- Wyzwanie Moon Camp Discovery – zgłoś projekt do 31 stycznia 2020 r.
- Jedyny taki przegląd. XXIV Ogólnopolska Scena Prezentacji Artystycznych Realizacji OSPAR 2019
- Gminom brakuje pieniędzy na oświatę, ale niektóre łatają budżety pieniędzmi z subwencji
- W naszych klasach przybywa uczniów z doświadczeniem migracji. Musimy być na to przygotowani
- Świąteczny kiermasz w Szkole Podstawowej nr 19 w Rybniku
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po egzaminie lub rozmowie
- Awans zawodowy. Obowiązki opiekuna stażu
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- XXI Mistrzostwa Polski Pracowników Oświaty w Badmintonie im. Wiesława Drewicza
- Pytania do eksperta. Kontrola wykorzystywania zwolnień
- Casus. Jak uzyskać urlop zdrowotny – procedura krok po kroku